• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • انیسا فنائیان، شهروند بهائی، را به ۱۶ سال حبس، پرداخت جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، و مصادره اموال محکوم شد

انیسا فنائیان، شهروند بهائی، را به ۱۶ سال حبس، پرداخت جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، و مصادره اموال محکوم شد

پیام جوان: دادگاه انقلاب سمنان روز یکشنبه ۲۰ اسفند انیسا فنائیان، شهروند بهائی، را به ۱۶ سال حبس، پرداخت جزای نقدی، محرومیت از حقوق اجتماعی، و مصادره اموال محکوم شد.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، جلسات رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی ششم دی و شانزدهم بهمن سال جاری برگزار شد و در نهایت شعبه یک دادگاه انقلاب سمنان به ریاست علی ایثاری او را به اتهام «تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور» به ۱۰ سال حبس محکوم کرده است.

خانم فنائیان همچنین به اتهام «فعالیت آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام در قالب فرقه، گروه، جمعیت یا مانند آن» به پنج سال حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۱۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی درجه پنج، و نهایتا به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده است.

به گزارش هرانا، همچنین مبلغ ۴۳۵۰ دلار دارایی شخصی اعضای این شهروند بهائی که از اتاق دخترش ضبط شده بود، به نفع دولت مصادره شده است.

چنان چه دادگاه تجدیدنظر این حکم را تایید کند، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال زندان در ارتباط با او قابل اجرا خواهد بود.

این شهروند بهائی ساکن سمنان که پیشتر نیز سابقه تحمل حبس را دارد، اواخر مرداد از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریور با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

این در حالی است که سازمان حقوق بشری هه‌نگاو روز پنجشنبه ١٧ اسفند در گزارشی به مناسبت روز جهانی زنان اعلام کرد ١٧ درصد از زنان بازداشت‌شده طی سال گذشته میلادی در سراسر ایران، زنان کنشگر بهائی بوده‌اند.

  Rapping for change in South Africa

بهائیان، که از بزرگترین اقلیت‌های دینی غیرمسلمان در ایران به شمار می‌روند، از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار داشته‌اند.

بنا بر گزارش سالانه «آزادی مذهبی بین‌المللی» در سال ۲۰۲۲ میلادی که دفتر آزادی‌های مذهبی وزارت امور خارجه آمریکا آن را تهیه و منتشر کرده، سرکوب، خشونت، تبعیض، و انگ‌زنی اجتماعی جمهوری اسلامی علیه اعضای جامعه بهائی در ایران تشدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان