صدیقه وسمقی از حضور در دادگاه انقلاب خودداری کرد

پیام جوان: دادگاه انقلاب تهران برای صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و استاد دانشگاه زندانی در اوین، کیفرخواست صادر و برای او وقت دادگاه تعیین کرده است. با این حال، خانم وسمقی اعلام کرده که در این “بیدادگاه” حاضر نخواهد شد.

به گزارش صفحه اینستاگرامی منتسب به خانم وسمقی، کیفرخواست او با اتهامات “تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی” و “حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی” صادر شده است.

خانم وسمقی ضمن رد این ابلاغیه، دادگاه انقلاب را غیرقانونی خوانده و گفته است: “دفاع در این بیدادگاه معنایی ندارد. در آن حضور پیدا نمی‌کنم و نمی‌خواهم با این قضاتِ جور مواجه بشوم.”

گزارش‌ها حاکی از وخامت حال خانم وسمقی در زندان اوین است. ضربان قلب او به بیش از ۱۲۰ و فشار خون او به بالای ۱۶ رسیده است. با این حال، مسئولان زندان از اعزام او به بهداری زندان به دلیل عدم پذیرش حجاب اجباری خودداری می‌کنند.

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و فعال سیاسی منتقد حکومت، شنبه ۲۶ اسفند در منزلش بازداشت شد. ماموران با تهدید به شکستن درب منزل، وارد آپارتمان شده و علاوه بر بازداشت خانم وسمقی، تلفن همراه و لپ‌تاپ او را نیز ضبط و با خود بردند.

خانم وسمقی که از اعضای اولین دوره شورای شهر تهران بود، پس از اعتراضات سراسری به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، حجاب از سر برداشت.

او همچنین در آذر ۱۴۰۲ به همراه شماری از فعالان سیاسی ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از حجاب اجباری، خواستار “پایان‌دادن به سیاست‌های ستمگرانه علیه زنان در حوزه‌های گوناگون فردی و اجتماعی” شده بود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت رو به وخامت است. فعالان مدنی و سیاسی به طور فزاینده‌ای با سرکوب و احکام سنگین قضایی مواجه هستند.

  هوش مصنوعی موفق به تشخیص زودهنگام سرطان سینه شد

خودداری صدیقه وسمقی از حضور در دادگاه انقلاب، اعتراضی نمادین به نقض حقوق بشر در ایران و عدم استقلال قوه قضائیه در این کشور است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان