• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • حذف اقلام سبد معیشت کارگران برای کاستن از افزایش حقوق

حذف اقلام سبد معیشت کارگران برای کاستن از افزایش حقوق

پیام جوان: یک عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران از حذف برخی اقلام موجود در سبد معیشت کارگران از سوی دولت برای کاستن از افزایش حقوق خبر داده است.

علیرضا میرغفاری، عضو کمیته مزد، با اشاره به جلسه بیستم اسفند ماه این کمیته، گفته است که برخی اقلام در تعیین سبد غذایی مصرفی کارگران حذف شده و گروه کارگری برای برگرداندن آنها پافشاری می‌کند.

هنوز توافقی روی مبلغ نهایی سبد معیشت خانوار کارگری بین گروه کارگری، کارفرمایی و دولت در کمیته مزد صورت نگرفته است.

محمدرضا تاجیک، از دیگر اعضای کمیته مزد، با اشاره به عقب بودن حقوق کارگران از تورم، می‌گوید که در سال‌های اخیر نمایندگان دولت و کارفرمایان در کمیته مزد به دنبال کوچک کردن سفره کارگران بوده‌اند.

میرغفاری با تاکید بر اینکه حذف اقلام از سبد معیشت اثر قابل توجهی روی مبلغ آن خواهد داشت، می‌گوید که ممکن است مجموع اثر حجم کالری کاهش یافته و اقلام حذف شده از سبد غذایی کارگران به بیش از دو یا سه میلیون تومان برسد.

چندی پیش، وزارت بهداشت و درمان با ایجاد تغییراتی در سبد غذایی، کالری مورد نیاز روزانه هر فرد را کاهش داده بود تا به دولت و کارفرمایان برای اصرار بر افزایش حداقلی دستمزد کمک کند.

مجید رحمتی، رئیس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، نرخ سبد معیشت برای تهران را با توجه به قیمت‌های بهمن ماه، برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳ هزار، ۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و نرخ سبد معیشت در سطح کشور را ۲۶ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.

  ترمز دلار کشیده شد؟

علیرضا نوایی، فعال کارگری، می‌گوید که قدرت خرید کارگران شاغل و بازنشسته باید به حدی برسد که شاغلین به کار دوم یا سوم و بازنشستگان به ادامه کار نیاز نداشته باشند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که ۳۸ درصد از خوراکی‌ها در بهمن امسال تورمی بیشتر از تورم سالانه داشته‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که دولت و کارفرمایان به دنبال پایین نگه داشتن دستمزد کارگران هستند و این موضوع به ضرر معیشت آنها خواهد بود.

کارگران و فعالان کارگری باید برای حفظ حقوق خود و افزایش دستمزدها به اعتراضات و مطالبات خود ادامه دهند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان