• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • معوقات مزدی، چالشی دیگر بر دوش کارگران در بحران اقتصادی ایران

معوقات مزدی، چالشی دیگر بر دوش کارگران در بحران اقتصادی ایران

در شرایط وخیم اقتصادی کنونی ایران، معضل معوقات مزدی نیز گریبانگیر کارگران شده است. گزارش‌های متعددی از خبرگزاری‌های مختلف، از جمله خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، حکایت از این معضل در بخش‌های مختلف دارد.

در تازه‌ترین مورد، کارگران کارخانه کیش چوب در جزیره کیش به عدم پرداخت حقوق و بیمه چند ماهه خود معترض هستند. این شرکت که بیش از ۱۲۰ کارگر قرارداد مستقیم دارد، از ابتدای سال جاری حقوق و بیمه کارگران خود را به تعویق انداخته است. ایلنا کمبود نقدینگی را عامل اصلی این تأخیر می‌داند.

این تنها نمونه از مشکل معوقات مزدی در ایران نیست. کارگران شاغل در کارخانه داروگر تهران نیز از عدم دریافت ۴ ماه حقوق و ۷ ماه حق بیمه خود خبر می‌دهند. در ماه‌های گذشته تعدادی از کارگران این شرکت به دلیل مشکلات معیشتی ناشی از عدم دریافت حقوق، شغل خود را از دست داده‌اند.

حدود ۳۰ کارگر سمپاش، لارو کش و بهساز محیط علوم پزشکی چابهار نیز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات معوقه مزدی خود دست به اعتراض زده‌اند. این کارگران می‌گویند که در شرایطی که قیمت‌ها به طور سرسام‌آور افزایش یافته، حقوق آنها حدود ۱۰ ماه به تعویق افتاده است.

کارگران شهرداری سنندج در استان کردستان نیز با مشکل عدم استفاده از مزایای بیمه درمانی سازمان تامین اجتماعی روبرو هستند. به گفته کارگران، اداره تامین اجتماعی به دلیل بدهی‌های مالی شهرداری سنندج، چند ماه است که از تمدید اعتبار بیمه درمانی آنها خودداری می‌کند.

نیروهای شرکتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون حقوق و بیمه خود را دریافت نکرده و در وضعیت بد معیشتی به سر می‌برند. حقوق این کارکنان هر سه ماه یک بار و به صورت نصفه واریز می‌شود و در صورت اعتراض، با تهدید اخراج و تبعید روبرو می‌شوند.

  قیمت طلا پس از انتشار آمار ناامیدکننده اشتغال آمریکا کاهش یافت

در سال‌های اخیر، کارگران پروژه‌ای بارها در اعتراض به شرایط معیشتی خود دست به اعتصاب زده‌اند. همچنین شمار اعتراض‌های کارگری مانند اعتصاب و تجمع در مناطق مختلف ایران طی سال‌های گذشته روندی رو به رشد داشته است. این اعتراض‌ها عمدتاً به دلیل پرداخت نشدن به موقع دستمزدها، پایین بودن دستمزدها، اخراج نیروی کار از کارخانه‌ها و شرکت‌ها و همچنین روند ناکارآمد خصوصی‌سازی است.

معضل معوقات مزدی، در کنار سایر مشکلات اقتصادی، فشار مضاعفی بر زندگی کارگران ایرانی وارد می‌کند و موجبات نارضایتی و اعتراضات گسترده آنها را فراهم می‌آورد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

آرشیو مقالات پیام جوان

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter Payam Javan

همراهان پیام جوان