• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • نرخ سبد معیشت کارگران بیش از ۲۳.۵ میلیون تومان برآورد شد

نرخ سبد معیشت کارگران بیش از ۲۳.۵ میلیون تومان برآورد شد

پیام جوان: محسن باقری، نماینده کارگری در شورای‌عالی کار، با اشاره به نرخ تورم آذر ماه، سبد معیشت کارگران را ۲۳ میلیون و ۵۰۰ تومان برآورد کرد. با این حال، او تأکید می‌کند که این رقم با توجه به تورم دی ماه، افزایش خواهد یافت.

بر اساس ماده ۴۱ قانون کار جمهوری اسلامی، شورای‌عالی کار موظف است در پایان هر سال، با در نظر گرفتن نرخ تورم و سبد معیشت خانوار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران را تعیین کند.

در حالی که تورم در سال جاری به شدت افزایش یافته و به گفته فعالان کارگری به بیش از ۵۰ درصد رسیده است، حداقل دستمزد فقط ۲۰ درصد افزایش یافته است.

این موضوع باعث شده تا قدرت خرید کارگران به طور قابل توجهی کاهش یابد و بسیاری از آنها حتی برای تامین نیازهای اولیه زندگی خود با مشکل مواجه شوند.

فرامرز توفیقی، فعال کارگری، نرخ سبد معیشت را در حال حاضر ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و احسان سهرابی، فعال کارگری دیگر، آن را بیش از ۲۰ میلیون تومان برآورد کرده‌اند.

سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران، نیز عقب‌ماندگی مزد از تورم، عدم امنیت شغلی و ناتوانی در تامین معاش را دلیل اصلی مهاجرت کارگران ماهر به دیگر کشورها عنوان کرده است.

بر اساس گزارش VOA

  بازار ارز تهران در روز پنجشنبه ۲۶ مرداد

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان