• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • تورم در سال ۱۴۰۲: تجربه مردم فراتر از آمارهای رسمی

تورم در سال ۱۴۰۲: تجربه مردم فراتر از آمارهای رسمی

پیام جوان: گزارش روزنامه دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که خانوارها در سال ۱۴۰۲ تورمی به مراتب بیشتر از اعداد رسمی دولت را در حوزه‌های مختلف از جمله پوشاک، مسکن و غذا تجربه کرده‌اند.

این روزنامه در گزارشی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، به بررسی «احساس عمومی» نسبت به تورم در سال ۱۴۰۲ پرداخته است. در این گزارش آمده است که اگرچه میانگین تورم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۴۰٫۷ درصد بود، اما قیمت برخی اقلام اساسی مانند گوشت قرمز، مرغ و ماهی با جهشی ۸۶ درصدی روبرو شده است.

همچنین تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال گذشته ۵۲ درصد بوده که نشان‌دهنده رشد شدیدتر هزینه‌های خوراکی نسبت به نرخ تورم عمومی است.

مردم در خرید میوه نیز تورمی فراتر از اعداد اعلامی دولت را تجربه کرده‌اند به طوری که بهای خرید میوه در سال ۱۴۰۲ به میزان ۴۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است.

تورم ۴۷ درصدی پوشاک در سال ۱۴۰۲ نیز از دیگر نکات قابل توجه در این گزارش است. نویسنده گزارش با کنار هم قرار دادن این موارد تاکید کرده است که در چنین شرایطی، احساس مردم از تورم نسبت به نرخ رسمی تورم، فاصله افزایشی دارد.

وضعیت اقشار کم درآمد در مقایسه با دهک‌های بالا بسیار شکننده‌تر و سخت‌تر است. به طوری که وزن هزینه خوراکی‌ها برای افراد کم درآمد ۱٫۵ برابر دهک‌های پردرآمد بوده است.

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین اعلام کرده که اجاره بها بالای ۷۰ درصد از «هزینه ماهانه زندگی مستاجرها» را می‌بلعد و عمده مستاجرها برای تامین هزینه اجاره مسکن مجبور شدند از «خیلی هزینه‌های دیگر زندگی حتی خوراکی، بزنند.»

  عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران: تورم ۴۰ درصدی مسکن در سال جاری موجب غیرممکن‌ شدن سکونت در تهران می‌شود

این شرایط در حالی است که مسئولان دولتی با اتکا به آمارهای استخراج شده توسط دستگاه‌های دولتی، مدعی کاهش تورم و بهبود شرایط اقتصادی در کشور هستند.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در اسفند ماه ۱۴۰۲ هدف‌گذاری تورمی بانک مرکزی برای اسفند ۱۴۰۳ را ورود تورم نقطه‌به‌نقطه به کانال ۲۰ درصدی اعلام کرد.

اما صحبت‌های محمدرضا فرزین با واکنش کارشناسان و تحلیلگران منتقد روبرو شد. آنها سال ۱۴۰۳ را به‌واسطه تداوم سیاست‌های تنش‌زای جمهوری اسلامی در بیرون مرز‌های ایران و پابرجا بودن چالش‌ها و موانع اقتصادی، سالی بسیار سخت ارزیابی کرده‌اند.

پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای سال ۱۴۰۳ از حرکت بهای دلار به سمت ۷۰ هزار تومان و در خوشبینانه‌ترین حالت باقی ماندن تورم در بالای ۴۰ درصد حکایت دارد.

این گزارش نشان می‌دهد که علی‌رغم ادعاهای دولت، مردم در سال ۱۴۰۲ تورمی بسیار سنگین‌تر را تجربه کرده‌اند و انتظار می‌رود که در سال ۱۴۰۳ نیز با چالش‌های اقتصادی متعددی روبرو باشند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان