• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ساخت مسکن توسط چینی‌ها در ایران: تهاتر نفت در ازای خانه؟

ساخت مسکن توسط چینی‌ها در ایران: تهاتر نفت در ازای خانه؟

پیام جوان: یک مقام صنفی در صنعت ساختمان می‌گوید که ساخت مسکن توسط چینی‌ها به بحث «تهاتر نفت» مربوط می‌شود. به گفته ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور، با این کار قرار است چینی‌ها بتوانند نفت ایران را ارزان‌تر دریافت کنند.

جزئیات این تهاتر منتشر نشده است و به همین دلیل رهبر نمی‌تواند دقیق بگوید چه چیزی برای چینی‌ها جذابیت ایجاد کرده است.

وب‌سایت خبرآنلاین با انتشار این سخنان، تا حدودی چرایی چراغ سبز جمهوری اسلامی به شرکت‌های چینی برای حضور در صنعت ساختمان را مشخص کرده است.

تحلیلگران بازار مسکن اما معتقدند که با وجود این توافق، مشکلات مسکن در ایران حل نخواهد شد.

سابقه حضور چینی‌ها در صنعت ساختمان ایران به پاییز سال ۱۴۰۰ و همزمان با شروع ساخت مسکن دولتی در دولت ابراهیم رئیسی برمی‌گردد. اما پس از آن، این موضوع مسکوت ماند تا اینکه اخیراً دوباره مطرح شد.

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از برنامه «محله‌‌‌سازی توسط شرکت‌های ساختمانی بخش خصوصی چین در مقیاس بالای ۱۰۰۰ واحد» بر روی اراضی «قهوه‌‌‌ای» یا همان زمین‌‌‌های ذخیره در مناطق ۹ تا ۱۶ تهران خبر داده است.

لطف‌الله فروزنده، معاون علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز دلیل سپردن ساخت‌ و ساز در تهران به شرکت های چینی‌ را فقدان تکنولوژی صنعتی سازی مسکن در ایران عنوان کرده است.

رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان نیز از احتمال انتقال زندانی‌های چینی به ایران برای ساخت مسکن خبر داده است.

وزیر مسکن دولت ابراهیم رئیسی اما در واکنش به این موضوع گفته است که ایران بیشتر به منابع مالی نیاز دارد تا تکنولوژی.

  قیمت دلار و یورو در بازار امروز ایران - ۱۱ اسفند

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های فعال در صنعت ساختمان‌سازی چین بیش از ۳۹۰ میلیارد دلار بدهی دارند و همین موضوع حضور آنها در ایران را با ریسک‌های بسیاری همراه خواهد کرد.

دولت ابراهیم رئیسی که با شعار ساخت سالانه یک میلیون مسکن فعالیت‌های خود را آغاز کرد، تاکنون با گذشت بیش از ۲ سال و نیم، هنوز از هیچ پروژه‌ مطرحی در این زمینه بهره‌برداری نکرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان