تغییرات اجتماعی در سال ۱۴۰۲، متاثر از جنبش‌های ۱۴۰۱

پیام جوان: یک جامعه‌شناس معتقد است که اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱، تغییرات اجتماعی قابل توجهی را در سال ۱۴۰۲ به دنبال داشته است.

سمیه توحیدلو، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در گفتگو با وب‌سایت «خبرآنلاین» به افزایش باور به برابری زن و مرد، حق طلاق برای زنان و پذیرش بیشتر تغییرات اجتماعی توسط والدین اشاره کرده است.

به گفته او، این تغییرات نشان‌دهنده «تساهل بین گروهی و بین خانوادگی میان مردم» است.

خانم توحیدلو در عین حال معتقد است که از منظر حکمرانی و سیاست‌گذاری، چشم‌انداز مثبتی برای تغییرات گسترده وجود ندارد.

وی دلیل این امر را «شکاف عمیق دولت-ملت» می‌داند و می‌گوید: «تا زمانی که این شکاف وجود داشته باشد، تغییرات زیرساختی امکان‌پذیر نیست.»

این در حالی است که کارزار «اتحاد علیه آپارتاید جنسی» در بیانیه‌ای مطبوعاتی، خواستار گسترش صدای زنان ایرانی و افغانستانی در فضای بین‌المللی و دسته‌بندی جمهوری اسلامی و طالبان به عنوان «یک نظام آپارتاید جنسیتی» شده است.

گزارش هیات حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در مورد «تبعیض نهادینه شده علیه زنان و دختران» در ایران و نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات اخیر، می‌تواند به افزایش فشارهای بین‌المللی بر جمهوری اسلامی منجر شود.

به نظر می‌رسد، تحولات اجتماعی در ایران در سال‌های آینده، به طور فزاینده‌ای تحت تاثیر تقابل بین مطالبات جامعه برای برابری و عدالت و تلاش‌های حکومت برای حفظ وضع موجود خواهد بود.

بر اساس گزارش VOA

  امید هرمزی، سازنده پادکست سرخابی و ورزشی‌نویس بازداشت شد

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان