• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • بن‌بست در تعیین دستمزد کارگران: کارگران خواستار ۲۶ میلیون، کارفرمایان ۱۶ میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند

بن‌بست در تعیین دستمزد کارگران: کارگران خواستار ۲۶ میلیون، کارفرمایان ۱۶ میلیون تومان پیشنهاد می‌دهند

پیام جوان: سومین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد و سبد معیشتی کارگری در سال آینده بدون نتیجه به پایان رسید.

در این جلسه که روز چهارشنبه ۲۳ اسفند برگزار شد، نمایندگان کارگری، کارفرمایان، وزیر کار و معاون روابط کار، نماینده وزیر اقتصاد، نماینده وزیر صمت و نماینده رئیس سازمان استاندارد حضور داشتند.

اختلاف نظر اصلی بر سر رقم سبد معیشتی خانوار کارگری است. علیرضا میرغفاری، یکی از نمایندگان کارگران، می‌گوید: «موضع ما در خصوص عدد هزینه سبد ۲۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و رقم پیشنهادی گروه کارفرمایی ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.»

میرغفاری تاکید کرد معیشت کارگران حتی با «افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی» هم رونق نمی گیرد و تکافوی هزینه های زندگی را نمی کند.

این در حالی است که مجید رحمتی، رئیس کمیته مزد کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران، نرخ سبد معیشت برای تهران را با توجه به قیمت‌های بهمن ماه، برای یک خانوار ۴ نفره با کالری ۳ هزار، «۳۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان» محاسبه کرده است.

دولت ابراهیم رئیسی سعی در راضی کردن جامعه کارگری به افزایش حداقلی دستمزد دارد. در همین رابطه، وزارت بهداشت اقدام به دستکاری در میزان کالری مورد نیاز روزانه کارگران کرده است.

محسن باقری، از نمایندگان کارگری شورای‌عالی کار، می‌گوید: «تاکید گروه کارگری بر محاسبه و نرخ‌گذاری عادلانه و منطقی سبد معیشت خانوارهای کارگری است که باید مبنای تعیین افزایش دستمزد قرار بگیرد.»

برخی از ناظران پیش‌بینی می‌کنند که تعیین حداقل دستمزد کارگران مانند سال گذشته تا ساعت‌های پایانی سال ادامه خواهد یافت تا فرصتی برای واکنش جمعی کارگران با توجه به فرا رسیدن تعطیلات نوروز فراهم نشود.

  فقر مسکن در ایران ابعاد تازه‌ای می‌یابد

در این میان، سفره‌های کارگران در آستانه نوروز خالی از رنگ و بوی عید است و گرانی بی‌سابقه، کام مردم را تلخ کرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان