• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • جمشید عندلیبی، نی‌نواز سرشناس ایرانی، در ۶۶ سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت

جمشید عندلیبی، نی‌نواز سرشناس ایرانی، در ۶۶ سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت

پیام جوان: جمشید عندلیبی، نی‌نواز سرشناس ایرانی، سه‌شنبه ۱۵ اسفند در ۶۶ سالگی و بر اثر ایست قلبی درگذشت.

جمشید عندلیبی از برجسته‌ترین نی‌نوازان موسیقی ایران بود که نواختن این ساز را از کودکی و بدون آموزش حرفه‌ای فراگرفت.

او بعدها با حضور در دانشگاه تهران و آشنایی با حسین عمومی، به ادامه یادگیری اصول و تکنیک‌های حرفه‌ای نی پرداخت و فعالیت‌های هنری خود را گسترش داد.

جمشید عندلیبی ردیف موسیقی ایرانی را نزد هنرمندانی همچون چون نصرالله ناصح پور، نورعلی برومند، و محمدرضا لطفی، فرا گرفت و در سال ۱۳۶۰ برای تکمیل تکنیک‌های پیشرفته نوازندگی نی به نزد حسن کسایی در اصفهان رفت.

او علاوه برتولید چندین اثر موسیقایی ارزنده، در پروژه‌هایی مانند «بیداد»، «نوا»، «دستان»، «دود عود»، «آسمان عشق»، «یاد ایام»، «رسوای دل»، «پیام نسیم»، «دل مجنون»، و «سروچمان»، نیز همکاری داشت.

جمشید عندلیبی علاوه بر نوازندگی، در آهنگسازی هم فعال بود و آلبوم‌های «میهمان تو»، «پاییز نیزار»، و «مونس جان»، از آثار او در این زمینه است. آقای عندلیبی قطعات ابوالحسن صبا را با نی و به صورت ردیف آموزشی تنظیم و نواخته‌ است.

این در حالی است که او تک‌نوازی نی پروژه ماندگار «نی نوا» اثر حسین علیزاده را نیز برعهده داشت که بسیار موفق بود. موسیقی «نی نوا» از جمله ملودی‌های معتبر و ارزشمند تاریخ موسیقی ایران است که با همکاری حسین علیزاده، جمشید عندلیبی، و گروهی از هنرمندان برجسته ایرانی شکل گرفت.

بر اساس گزارش VOA

  Brexit: Cross-party talks set to resume

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان