• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • با رسیدن دلار به ۶۰ هزار تومان، معاملات در بازار مسکن به طور کامل متوقف شد

با رسیدن دلار به ۶۰ هزار تومان، معاملات در بازار مسکن به طور کامل متوقف شد

پیام جوان: رییس اتحادیه مشاوران املاک در تشریح وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۳ گفته است که با رسیدن دلار به ۶۰ هزار تومان، معاملات در بازار مسکن به طور کامل متوقف شده است.

به نقل از صدای آمریکا، کیانوش گودرزی ششم فروردین ماه در گفت‌وگو با وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است که تا چند وقت پیش فروشنده حتی حاضر به فروش با قیمت پایین‌تر از حد عرف منطقه بود اما از زمانی که دلار از ۵۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید، همان فروشنده‌ها دست نگه داشتند.

به گفته این مقام صنفی حداقل افزایش اجاره در سال جدید نیز ۲۵ درصد خواهد بود و بازار مسکن یکی از سال‌های سخت را پشت سر خواهد گذاشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در سال جدید قیمت مسکن دوباره به مسیر افزایش باز خواهد گشت و بازار اجاره بها یکی از پرتنش‌ترین سال‌ها را پشت سر خواهد گذاشت.

تورم بی‌سابقه و کاهش قدرت مالی مردم باعث شده است تا بسیاری از خانوارها به مهاجرت معکوس در بین مناطق شهری و حتی به شهرها و روستاها گرایش پیدا کنند.

در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ نیز رسانه‌های ایران از کاهش شدید معاملات مسکن و تداوم بحران در این حوزه خبر داده بودند.

در همین رابطه روزنامه «شرق» ۲۰ اسفند ماه در گزارشی به این موضوع پرداخته و نوشته بود که «تازه‌ترین تحقیقات میدانی از وضعیت معاملات مسکن در ماه پایانی سال‌جاری نشان‌دهنده رکود خرید و فروش در این بازار است.»

خبرگزاری حکومتی «تسنیم» نیز در گزارشی به سیاست‌های «غیرکارآمد» دولت در حوزه مسکن پرداخته و نوشته بود که به‌دنبال افزایش قیمت اوراق حق‌تقدم وام مسکن، با وام خرید ۹۶۰ میلیون تومانی بانک مسکن پس از کسر هزینه خرید اوراق می‌توان ۴ متر خانه در منطقه یک تهران خریداری کرد.

  افزایش خزنده قیمت دلار در بازار ارز تهران

براساس آخرین گزارش مرکز دولتی آمار ایران، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در دی‌ماه امسال به حدود ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

مسکن در حالی به یکی از آرزوها و معضلات بزرگ جامعه ایرانی تبدیل شده است که ابراهیم رئیسی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از راهیابی به پاستور، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود که با گذشت نزدیک به ۳ سال از عمر دولت او، هنوز دستاوردی در این زمینه نداشته است.

در تازه‌ترین اقدام دولت و شهرداری تهران قصد دارند ساخت مسکن در ایران را نیز به چینی‌ها واگذار کنند. تحریم‌های بین‌المللی و عدم دسترسی جمهوری اسلامی به منابع ارزی و تهاتر نفت با چین از جمله عواملی است که پای چین را به صنعت ساختمان ایران باز کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان