• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • سازمان حقوق بشر ایران: ۹۰ زندانی در زندان مرکزی زنجان با اتهامات مختلف در صف اعدام هستند

سازمان حقوق بشر ایران: ۹۰ زندانی در زندان مرکزی زنجان با اتهامات مختلف در صف اعدام هستند

پیام جوان: سازمان حقوق بشر ایران که مقر آن در ژنو است اعلام کرد ۹۰ زندانی در زندان مرکزی زنجان با اتهامات مختلف «در صف اعدام هستند.»

به نقل ا زصدای آمریکا و بر اساس این گزارش، ۹۰ زندانی که حکم اعدام‌شان در دیوان عالی کشور به تایید رسیده است با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، «قتل عمد»، «سرقت مسلحانه» و «تجاوز به عنف» در زندان مرکزی زنجان نگهداری می‌شوند.

زندان زنجان در شمال غربی شهر زنجان حدود ۲۵۰۰ زندانی را در خود جای داده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر تشدید اجرای احکام مرگ برای زندانیان جرایم مرتبط با مواد مخدر و قتل، صدور احکام اعدام را برای زندانیان سیاسی و معترضان تشدید کرده و شماری از آنها در خطر اجرای حکم قرار دارند؛ موضوعی که مورد اعتراض‌های گسترده داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است.

پیش از این، ۱۰ زندانی سیاسی محبوس در قزل‌حصار اعلام کرده‌اند که در اعتراضی هفتگی با عنوان «سه‌شنبه‌های سیاه» علیه صدور و اجرای احکام اعدام توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روزهای سه‌شنبه اعتصاب غذا خواهند کرد؛ اقدامی که با استقبال شمار قابل توجهی از زندانیان سیاسی در سایر زندان‌ها مواجه شد.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، ۱۰ تشکل کارگری و اجتماعی در بیانیه‌ای با دعوت از «عموم نیروهای سیاسی آزادی‌خواه و برابری‌طلب» اعلام کرده‌اند به «سه‌شنبه‌های اعتراض علیه اعدام» می‌پیوندند.

بر اساس این گزارش، تشکل‌های مدنی امضاکننده این بیانیه، «عموم نیروهای سیاسی آزادیخواه و برابری طلب، کارگران، معلمان، بازنشستگان و جوانان انقلابی را به مبارزه‌ای سراسری و قدرتمند در ابعاد داخلی و بین‌المللی برای توقف و لغو مجازات اعدام» فراخوانده‌اند.

  سه وکیل دادگستری به اتهام "تبلیغ علیه نظام" محاکمه و کیفرخواست برای آنها صادر شد

موج تازه اعتراض زندانیان سیاسی علیه اعدام، پس از اجرای حکم محمد قبادلو، معترض جوان، با اقدام مشترک زندانیان سیاسی و عقیدتی در بند زنان زندان اوین برای اعتصاب غذای یک روزه آغاز شد و با اعلام اعتصاب هفتگی زندانیان سیاسی در قزل‌حصار تداوم یافت.

مجاهد کورکور، رضا رسایی، فاضل بهرامیان، مهران بهرامیان، محمدجواد وفایی ثانی، منصور دهمرده، و عباس دریس، از جمله معترضانی هستند که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان