• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • مجتبی پروین، برادر مرتضی پروین فعال آذربایجانی زندانی در اوین، حال او را «وخیم» اعلام کرد

مجتبی پروین، برادر مرتضی پروین فعال آذربایجانی زندانی در اوین، حال او را «وخیم» اعلام کرد

پیام جوان: مجتبی پروین، برادر مرتضی پروین فعال آذربایجانی زندانی در اوین، حال او را «وخیم» اعلام کرد.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، برادر این زندانی سیاسی در یک فایل ویدئویی گفته که مرتضی پروین طی تماس کوتاهی از انتقالش به «بهداری زندان اوین» خبر داده است.

بر این اساس و به گفته برادر این فعال زندانی آذربایجانی، او در پی «اعتصاب غذای چند روزه»، با «افت فشارخون و بیهوشی» مواجه شده است.

مرتضی پروین، هنرمند و فعال آذربایجانی، روز هفدهم بهمن در اردبیل بازداشت شد و پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین در تهران، اعتصاب غذا کرد.

همزمان، ده‌ها تن از فعالان مدنی آذربایجانی نیز با انتشار ویدئوهای جداگانه‌ای‌ در صفحه‌های اینستاگرامی خود، خواستار آزادی بی‌قید‌ و شرط مرتضی پروین شده‌اند.

نزدیکان این فعال زندانی هم به «آداپ» گفته‌اند که علت اعتصاب غذای مرتضی پروین، «عدم تطابق اتهامات سنگین وارده» با فعالیت‌های وی است.

از سوی دیگر، آداپ اعلام کرد که آیدین (سلیمان)محمدی و سعید دوستان، دو تن از بازداشت شدگان نیمه بهمن‌ماه که به «بند ۲۰۹ بازداشتگاه اوین» منتقل شده بودند، روز یکشنبه سیزدهم اسفند، با‌ «تودیع‌ قرار‌ وثیقه‌» ۸۰۰ میلیون‌ تومانی‌ و ۳۰۰ میلیون تومانی، آزاد‌ شده‌اند.

به گزارش وب‌سایت حقوق بشری «هه‌نگاو»، آیدین (سلیمان)محمدی در محل کار خود بازداشت و سپس به یکی از بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات در شهر اردبیل منتقل شده بود. وی چندی بعد، به زندان اوین تهران انتقال یافت.

سعید دوستان، شهروند اهل اردبیل نیز روز بیست و سوم بهمن پس از احضار به شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب این شهر بازداشت شده بود.

  بهاره هدایت تا زمان تصمیم‌گیری کمیسیون پزشکی در خارج از زندان تحت درمان خواهد بود

در همین حال، کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز سه شنبه ۱۵ اسفند خبر داد که حامد قره اوغلانی، فعال دانشجویی و دانشجوی کارشناسی تکمیلی رشته معماری کامپیوتر دانشگاه بهشتی تهران، با تسلیم وثیقه ۳ میلیارد تومانی برای ۱۰ روز به مرخصی آمد.

وی روز هفتم تیر ١٣٩٩ به دست نیروهای وزارت اطلاعات در ارومیه بازداشت، و توسط شعبه دو دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به ١٣ماه، «توهین به رهبری» ٣سال و همچنین «همکاری با گروه‌های معاند» به ١٠ سال حبس محکوم شد.

به طور معمول، دستگاه های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، مخالفان و منتقدین را با اتهام های امنیتی بازداشت و به همین اتهام ها محکوم به زندان می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان