• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • معرفی برخی مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در کاهش وزن موثرند

معرفی برخی مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در کاهش وزن موثرند

پیام جوان: کاهش وزن کار آسانی نیست و رسیدن به وزن ایده‌آل یک‌شبه میسر نخواهد شد، اما با این حال، مواد معدنی و ویتامین‌هایی وجود دارند که با مصرف آنها می‌توانید روند کاهش وزن را تسهیل کنید. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی در مدیریت استرس، حفظ خلق و خوی مثبت و کاهش خستگی به شما کمک می‌کند.

به گزارش فرتاک، ویتامین‌ها و مواد معدنی روی متابولیسم بدن اثر دارند و مصرف درست آنها فرایند کاهش وزن را تسهیل می‌کند. بهتر است ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را به صورت طبیعی از طریق منابع غذایی دریافت کنید، چرا که یک رژیم غذایی متعادل، اکثر نیازهای غذایی را برآورده می‌کند و روند کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند. در ادامه به معرفی برخی مواد معدنی و ویتامین‌هایی که در کاهش وزن مؤثرند، پرداخته می‌شود:

ویتامین‌های گروه B
ویتامین های B عبارتند از: تیامین (B-۱)، ریبوفلاوین (B-۲)، نیاسین (B-۳)، اسید پانتوتنیک (B-۵)، پیریدوکسین (B-۶)، بیوتین (B-۷)، فولات (B-۹)، کوبالامین (B-۱۲).

این ویتامین‌ها برای بهبود عملکرد متابولیسم ضروری هستند. عملکرد اصلی ویتامین‌های گروه B این است که به بدن کمک می‌کنند با متابولیزه کردن کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها، انرژی موردنیاز بدن را تأمین کنند.

منابع غذایی
ویتامین‌های B در طیف وسیعی از غذاها یافت می‌شوند، از جمله: لوبیا، عدس، شیر، تخم مرغ، گوشت بدون چربی، غلات کامل، سیب زمینی، موز.

کوبالامین (B-۱۲) فقط در غذاهای حیوانی موجود است و در هیچ یک از محصولات گیاهی یافت نمی‌شود، بنابراین افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند، بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

ویتامین D
ویتامین D برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم حیاتی است. طبق تحقیقات، سطوح کافی ویتامین D به پیشگیری از افسردگی کمک می‌کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که بزرگسالان دارای اضافه وزن و چاقی که مکمل‌های کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که این مکمل را مصرف نمی‌کنند، چربی‌سوزی بهتری دارند.

  فواید جالب کلم بروکلی برای سلامت بدن

منابع غذایی
نور خورشید بهترین منبع ویتامین D است، اما دریافت این ویتامین از طریق مصرف این مواد غذایی نیز میسر است: ماهی سالمون، زرده تخم مرغ، شیر و ماست غنی‌شده، غلات غنی شده.

آهن
آهن در انتقال اکسیژن به تمام سلول‌های بدن از جمله ماهیچه‌ها نقش دارد؛ این موضوع به نوبه خود به چربی‌سوزی بهتر کمک می‌کند.

منابع غذایی
می‌توانید ذخایر آهن بدن خود را با مصرف این غذاها افزایش دهید: گوشت کم‌چرب، لوبیا، اسفناج. خوردن غذاهای حاوی آهن به همراه ویتامین C مانند توت‌فرنگی یا گوجه‌فرنگی به بهبود جذب آهن کمک می‌کند.

منیزیم
منیزیم برای تولید انرژی در بدن ضروری است. طیف گسترده‌ای از واکنش‌ها همچون کنترل قند و فشار خون، تقویت استخوان‌ها و بهبود عملکرد سیستم عصبی با مصرف این ماده میسر می‌گردد.

منابع غذایی
بهترین منابع منیزیم عبارتند از: آجیل، حبوبات، سبزیجات دارای برگ‌های سبز (مانند اسفناج).

نکته: مصرف منیزیم در دوز بسیار بالا اغلب منجر به اسهال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان