کشف داروی آلزایمر

پیام جوان: مقامات بهداشتی ایالات متحده داروی درمان آلزایمر را تایید کردند که به دقت مراحل اولیه بیماری زوال مغز را کاهش می دهد.

به گزارش فرتاک، این دارو با نام Leqembi، اولین دارویی است که به طور قانع کننده ای نشان داده که بیماری ضعف قدرت حافظه و تفکر و آلزایمر را کند می کند. سازمان غذا و دارو آن را به طور خاص برای بیماران مبتلا به موارد خفیف یا اولیه زوال عقل تایید کرده است.

این دارو یک موفقیت نادر در زمینه ‌ای است که به درمان‌ های آزمایشی ناموفق برای این بیماری غیرقابل درمان نظر کرده است. تأخیر در زوال شناختی ناشی از این دارو احتمالاً به چند ماه می رسد، اما برخی کارشناسان می گویند که هنوز هم می تواند به طور معناداری زندگی افراد را بهبود بخشد.

دکتر جوی اسنایدر (Joy Snider) متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، در این باره گفت: این دارو درمان نیست اما این امر مانع بدتر شدن افراد نمی شود، ولی به طور قابل توجهی پیشرفت بیماری را کاهش می دهد. این موضوع ممکن است به این معنی باشد که یک نفر می تواند شش ماه تا یک سال بیشتر برای انجام برخی فعالیت ها مانند رانندگی داشته باشد.

اسنایدر تاکید کرد: این دارو که “leh-KEM-bee” تلفظ می شود، دارای جنبه های منفی از جمله نیاز به تزریق دو بار در ماه و عوارض جانبی احتمالی مانند تورم مغز و خونریزی است. گفتنی است که این دارو برای درمان یک سال ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. اسنایدر گفت: قیمت منعکس کننده مزیت دارو از نظر بهبود کیفیت زندگی، کاهش بار برای مراقبین و سایر عوامل است.

  با این راهکارها می‌توانید روزی بدون احساس خواب‌آلودگی را تجربه کنید

حدود ۶ میلیون نفر در ایالات متحده و بسیاری دیگر در سراسر جهان مبتلا به آلزایمر هستند که این بیماری به تدریج به مناطقی از مغز که برای حافظه، استدلال، ارتباطات و کارهای روزانه نیاز است حمله می کند.

تایید سازمان بهداشت آمریکا بر اساس یک مطالعه در مرحله میانی بر روی ۸۵۰ نفر انجام گرفت که با علائم اولیه آلزایمر بودند و آزمایش آنها نیز برای نوعی پلاک مغزی که مشخصه این بیماری است مثبت بود. پس از آن نتایج ، این سازمان یافته های یک مطالعه بزرگتر از ۱۸۰۰ بیمار را منتشر کرده است که انتظار می رود سازمان غذا و دارو به زودی آن را بررسی کند تا فواید دارو را تایید کرده و تصمیمی را برای تایید کامل در اواخر سال جاری اتخاذ کند.

توافق اندکی در مورد اینکه آیا این تفاوت به مزایای واقعی برای بیماران مانند استقلال بیشتر تبدیل می شود وجود دارد. دکتر متیو شراگ (Matthew Schrag) محقق مغز و اعصاب در دانشگاه واندربیلت، گفت: بیشتر بیماران متوجه تفاوت نمی شوند. اما این واقعاً یک اثر بسیار کوچک است و احتمالاً تحت آستانه چیزی است که ما از نظر بالینی مهم تلقی می کنیم.

داروی Leqembi با پاکسازی پروتئین چسبنده مغز به نام آمیلوئید که یک شاخص کلیدی آلزایمر است، کار می کند. اما دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث این بیماری می شود. لازم به ذکر است که مجموعه ای از داروهای دیگر هدف قرار دادن آمیلوئید شکست خورده اند و بسیاری از محققان اکنون فکر می کنند که درمان های ترکیبی مورد نیاز است.

 

  آیا زبان ما می تواند وضعیت احساسات و سلامت مان را نشان دهد؟

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان