• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن

ارتباط بین ورزش و رژیم غذایی برای کاهش وزن

پیام جوان: برای کاهش وزن، خوردن کمتر و ورزش بیشتر در کنار یکدیگر ضروری است.

از مزایای ورزش و اثر آن بر کاهش وزن بسیار شنیده‌ایم. بسیاری برای کاهش وزن و لاغری به باشگاه‌های بدن‌سازی می‌روند. برخی نیز در خانه یا فضای آزاد ورزش می‌کنند. بسیاری هم تنها با هدف کاهش وزن، تمرین‌های ورزشی سختی انجام می‌دهند. اما آیا ورزش عامل اصلی کاهش وزن است؟

بر اساس گزارشی که در نشریه کانورسیشن منتشر شده است، برای کاهش وزن، خوردن کمتر و ورزش بیشتر در کنار یکدیگر ضروری است. بنابراین، «ورزش بیشتر» صرفا نمی‌تواند به کاهش وزن منجر شود.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، ورزش به سوزاندن کالری کمک چندانی نخواهد کرد، زیر پس از ورزش، بدن با کاهش میزان مصرف کالری‌، این وضع را جبران می‌کند. البته ورزش عامل مهمی در حفظ سلامت جسمی است.

اما محققان چاقی با این فرضیه مخالف‌اند، زیرا این فرضیه به‌جای استناد به آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده- آر‌سی‌تی- بر پژوهش‌های مشاهده‌ای تکیه می‌کند. در شیوه آرسی‌تی، شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به گروه‌های درمانی یا گروه کنترل (معیار) تقسیم می‌شوند. محققان با این روش تعیین می‌کنند که آیا درمان اثری دارد یا خیر. آزمایش‌های تصادفی کنترل‌شده نشان داده‌ است که ورزش به کاهش وزن کمک می‌کند.

پایبندی به برنامه ورزشی و ورزش منظم نکته مهمی است. در بررسی‌ که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، هر جلسه تمرین ورزشی زیر نظر مربی بررسی شد. در این آزمایش، میزان پایبندی برای ۲۶ زن یائسه که برنامه تمرین قدرتی داشتند، تنها ۶۵ درصد بود. این شرکت‌کنندگان موظف بودند به مدت یک سال، دو تا سه بار در هفته ورزش کنند. در ۶۵ درصد موارد این کار چندان دشوار نبود.

  نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن

در این گروه کنترل، ۲۹ زن که در برنامه ورزشی شرکت نکرده بودند دوباره افزایش وزن داشتند. بسیاری معتقدند همه‌چیز به تعادل انرژی بازمی‌گردد؛ تعادل انرژی به‌دست‌آمده از غذا و انرژی‌ای که در ورزش از دست می‌دهیم.

کالج پزشکی ورزشی آمریکا در اعلام نظر خود در سال ۲۰۰۹ درباره اثر فعالیت بدنی در حفظ وزن گفت که میزان فعالیت بدنی مورد نیاز برای حفظ وزن- بعد از دوران کاهش وزن- نامشخص است. به نظر این کالج، آرسی‌تی‌ کافی در این زمینه موجود نیست.

یکی دیگر از موارد مورد بحث در کاهش وزن کالری‌سوزی است که به میزان متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن افراد بستگی دارد، که در هر فرد متفاوت است. هر فرد با در نظر گرفتن میزان سوخت‌وساز بدن خود می‌تواند زیر نظر مربی با در پیش گرفتن برنامه‌ای منظم، برای کاهش وزن بکوشد.

با همه این‌ توضیحات باید گفت که میزان مصرف کالری و تمرین ورزشی، هر دو، در کنار یکدیگر حائز اهمیت‌ است. بنابراین، خودتان را فریب ندهید که می‌توانید با ورزش بیشتر «رژیم غذایی بد» را جبران کنید.

حتی اگر ورزش به کاهش وزن شما کمک نکند، مزایای سلامت فراوانی دارد. با ورزش منظم می‌توانید سلامت جسم و روان خود را بهبود بخشید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان