• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ۳ دلیل برای گوش دادن به موزیک حین کار

۳ دلیل برای گوش دادن به موزیک حین کار

ضاهای اداری باز مدتی است که در شرکت ها و به ویژه استارتا‌پ‌ها رایج شده‌اند. هرچند این محیط‌ها مزایایی مثل ارتباط آسانتر را با خود به ارمغان آورده‌اند اما تمرکز در آنها به خاطر شلوغی و وجود نویز دشوارتر است. بسیاری برای فرار از این شلوغی به هدفون پناه می‌برند اما اگر زمان و روش مناسبی را برای گوش دادن به موزیک انتخاب نکنید، حواس‌پرتی شما بیشتر هم خواهد شد. در ادامه ۳ راهکار را برای گوش دادن به موزیک پیشنهاد کرده‌ایم که در کنار افزایش تمرکز به خلاقیت شما هم کمک خواهد کرد.

۱. در محیط‌های شلوغ موزیک پرانرژی پخش کنید

مغز ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا تمام نویزها را به عنوان داده پردازش می‌کند. در این شرایط تمرکز دشوار می شود و برای غلبه بر آن باید هدفون را روی گوش گذاشته و موزیکی پر تحرک پخش کنید. اینکار با کاهش استرس ناشی از «کورتیزول» و افزایش «دوپامین» شما را آرام و متمرکز خواهد کرد.

۲. حین انجام کارهای تکراری صدا را بالا ببرید

کارهای تکراری مثل وارد کردن اطلاعات به اکسل یا پر کردن صدها فرم با داده‌های تکراری ممکن است باعث حواس پرتی شود. در این شرایط هم گوش دادن به موزیک باعث تحریک پیام‌رسان‌های عصبی مثل «سروتونین» و«نوراپی‌نفرین» شده و علاوه بر کاهش خطا، سرعت را هم بیشتر خواهد کرد.

۳. برای تمرکز بیشتر به موزیک‌های قدیمی گوش کنید

مغز شما دائما در حال تلاش برای پردازش داده‌های جدید است، بنابراین گوش دادن به موزیکهای آشنا و امبینت (Ambient) بهترین راه برای تمرکز است. از طرف دیگر پخش موزیک جدید به مغز فشار بیشتری وارد خواهد کرد چرا که ناچار به تجزیه و تحلیل اطلاعات جدید است.

  تغییر خلق شدید در بیماری آلزایمر می‌تواند به‌دلیل التهاب مغز باشد

تاثیر موزیک بر افزایش بازدهی از نظر علمی هم ثابت شده است. چند سال قبل گروهی از محققان با بررسی تاثیر گوش دادن به آثار موزارت حین کار دریافتند که گوش دادن به سونات‌های موزارت پیش از فعالیت های ذهنی توانایی توانایی تصور اشیاء به صورت سه بعدی و استدلال کردن در مورد آنها را حتی با در اختیار داشتن اطلاعات اندک تقویت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان