“گفت‌وگوی ملی”؛ مسئله‌ای تبلیغاتی و بدون خروجی؟

محمدرضا باهنر، از چهر‌ه‌های شاخص اصولگرا از شروع گفتگو میان “برخی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان” سخن گفته است. در این گفت‌وگوها که برخی رسانه‌ها از آن به عنوان “گفتگوی ملی” یاد کرده‌اند عمدتا اعضای تشخیص مصلحت نظام هستند.”چند جلسه‌ای است که گفتگو با برخی اصلاح‌طلبان از جمله محمدرضا عارف را آغاز کرده‌ایم». این جمله‌ای است که محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر و در پاسخ به سوالی در باره “گفت‌وگوهای ملی” مطرح کرده است. باهنر عنوانی برای این جلسات ذکر نمی‌کند و صرفا می‌گوید: “فعلا گعده است و اگر منسجم و مرتب شود یک نفر به عنوان سخنگو، گزارشی را در خصوص آن اعلام خواهد کرد».

او در ادامه از حضور عزت‌الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما و عضو کنونی شورای تشخیص مصلحت نظام در این جلسات خبر داده می‌گوید: “یک جلسه من هستم، یک جلسه آقای ضرغامی، یک جلسه هم ممکن است هر دو شرکت کنیم». باهنر خود را نماینده اصولگرایان در این جلسات نمی‌داند و تاکید می‌کند: “عارف هم به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در این نشست‌ها حضور ندارد».

او در باره ترکیب اعضای شرکت‌کننده در این بحث‌ها تاکید می‌کند: “دسته نیستند، بیشتر با آقای عارف و دوستانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند جلساتی را گذاشته‌ایم».

در میان منتقدان، اصلاح‌طلبان حاضر در شورای تشخیص مصلحت نظام عمدتا با خصلت محافظه‌کاری شناخته می‌شوند. باهنر در پاسخ به این پرسش خبرگزاری مهر که: “در جریان اصلاح‌طلب آقای عارف یک چهره میانه‌رو است. آیا افرادی همچون آقایان تاج‌زاده، صفایی فرهانی، بهزاد نبوی و … که از رادیکال‌های اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند هم در این جلسات حضور دارند؟» می‌گوید: “ببینید، ممکن است من یک چهره شناخته شده در جریان اصولگرا باشم، اما از طرف اصولگرایان هیچ مأموریتی برای حضور در این جلسات ندارم. قاعدتاً آقای عارف هم از طرف اصلاح‌طلبان هیچ مأموریتی ندارد. هدف ما این بود که این کار را شروع کنیم تا این کار توسعه یابد و بسیاری از مشکلات را حل کند».

  مجلس ایران با اکثریت آرا با ارجاع طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران به کمیسیون ویژه موافقت کرد

بدون خروجی؟

سایت تابناک که به محسن رضایی، دیگر چهره اصولگرا نزدیک است، در یادداشتی انتقادی پیرامون جلسات باهنر و ضرغامی و عارف و … برگزاری این گونه جلسات را مرتبط با وضعیت سخت حکومت در شرایط کنونی دانسته و نوشته است: “این موضوع هرازگاهی به ویژه در شرایطی که کار پیشبرد امورات کشور سخت تر می شود یا به انتخابات نزدیک می شویم، مطرح می شود، اما با گذر از آن شرایط یا انتخابات تا فرصت بعدی به فراموشی سپرده می شود.»

تابناک شرط موفقیت این گفت‌وگوها را در این می‌داند که “از سطوح بالاتری کلید بخورد.” او در توضیح می‌گوید: “هرچند اصل شروع چنین مذاکراتی خوب و مفید است، حتما این افراد برای عملی کردن مباحث مطروحه در جریان گفت و گوهای ملی باید به سراغ “سران” دو جریان بروند تا نتیجه خوبی از دل این گفت و گوها بیرون بیاید، وگرنه موضوع در حد یک مسأله تبلیغاتی و بدون خروجی خواهد ماند.»

“گفت‌وگوی ملی مهم‌تر از مذاکره با ترامپ”

در همین حال روزنامه همدلی در ایران در سرمقاله روز شنبه خود بدون اشاره به بحث‌ها در باره گفت‌وگوی ملی، بیرون‌آمدن ایران از شرایط بحران اقتصادی کنونی را “تنها در سایه حل مشکلات و مسائل با دولت آمریکا و آن هم به‌صورت مستقیم” میسر می‌داند و تصریح می‌کند: “اگر قرار باشد تغییری در سیاست‌های دوطرف رخ ندهد، وضعیت اقتصادی ایران که بار مستقیم آن بر معیشت مردم است، از این نیز اسفبارتر خواهد شد. در چنین شرایطی بهتر است ریاست محترم جمهور به‌جای معرفی مسببان این وضعیت برای لعنت فرستادن به آنها، در فکر حل مشکل با همان مسببین باشد چرا که لعنت فرستادن به دولت ترامپ و متحدانش، نان و آبی بر سر سفره مردم ایران نمی‌آورد».

  German arrests as police attack dark web drugs market

همدلی در ادامه یادداشت خود گزینه بد را این می‌داند که “جمهوری اسلامی با همین فرمان “مذاکره نمی‌کنیم” جلو رفته و آرام آرام و مقطعی از برجام نیز خارج شود»، اقدامی که نهایتا اروپا را با آمریکا هم‌جبهه می‌کند و “پس از چندی دوباره نام جمهوری اسلامی ایران را ذیل بند ۷ سازمان ملل قرار می‌دهند”.

ورای تدابیر خارجی نشریه همدلی تاکید دارد که آنچه بیش از مذاکره کردن یا نکردن با رئیس جمهوری آمریکا برای جمهوری اسلامی حیاتی است، حل مشکلات و مسائل داخلی با منتقدان، جلوگیری از مختلسان و فساد اداری و آزادی‌های مدنی و مشروع است: “آنچه مسلم است اگر استانداردهای جامعه‌مدنی و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی هرچه زودتر رعایت نشود؛ مذاکره با ترامپ حتی بر فرض اینکه او تمام شرایط جمهوری اسلامی را نیز بپذیرد، مشکلی از مشکلات این روزهای جامعه ایران را حل نخواهد کرد.»

Read more here:: “گفت‌وگوی ملی”؛ مسئله‌ای تبلیغاتی و بدون خروجی؟

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان