• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • گازپروم نفت روسیه یک واحد استخراج بیت کوین بر پایه انرژی گاز تاسیس کرد

گازپروم نفت روسیه یک واحد استخراج بیت کوین بر پایه انرژی گاز تاسیس کرد

شرکت «گازپروم نفت» روسیه یک فارم استخراج ارز دیجیتال در سیبری احداث کرده که بر پایه انرژی گازی کار می‌کند. درآمد حاصل از این فارم به ازای هر متر مکعب گاز تقریبا ۳ برابر درآمدی است که ایران از صادرات گاز به دست می‌آورد.

با افزایش خیره کنده ارزش بیت‌کوین در ماه‌های اخیر شرکت‌های بسیاری به سوی صنعت ارز دیجیتال کشیده شده‌اند و یکی از آنها «گازپروم نفت»، سومین تولیدکننده بزرگ نفت در روسیه و از زیرمجموعه‌های «گازپروم» است. این شرکت در شمال غربی «سیبری» یک فارم استخراج رمزارز احداث کرده که برای تامین انرژی مورد نیاز رک‌های ماینینگ، گاز استخراج شده همراه نفت را به برق تبدیل می‌کند.

این شرکت خود قصد استخراج رمزارز را ندارد اما آماده است انرژی برق مورد نیاز از گاز تامین کرده و با قیمتی کمتر از نرخ رایج روسیه در اختیار ماینرها بگذارد. گازپروم نفت همچنین با همکاری کمپانی ماینینگ «وکوس» عملیات محدودی را برای استخراج انجام داده‌اند.

در این فارم طی ماه گذشته تقریبا ۴۹۵۰۰ متر مکعب گاز صرف استخراج ۱.۸ بیت‌کوین شده که با در نظر گرفتن قیمت فعلی آن تقریبا معادل ۵۲ هزار دلار است. این میزان به معنی درآمد بیش از ۱ دلار برای هر متر مکعب است و برای مقایسه باید بدانید که ایران گاز طبیعی را با قیمتی در حدود ۳۰ سنت برای هر متر مکعب صادر می‌کند.

استخراج ارز دیجیتال بیت‌ کوین به دستگاه‌های قدرتمندی نیاز دارد که برق بسیاری زیادی مصرف می‌کنند تا حدی که میزان برق مصرفی ماینینگ در سراسر دنیا برابر ۰.۲۱ درصد از کل انرژی تولیدی در جهان است. با توجه به قیمت بالای انرژی در بسیاری از کشورها تامین برق ارزان در استخراج این ارز که قیمتش به ۳۰ هزار دلار نزدیک شده، اهمیت بسیار زیادی دارد و به همین خاطر گازپروم این پروژه را کلید زده است. دیگر مزیت سیبری نیز به سرمای آن باز می گردد که نیاز به سیستم‌های خنک کننده برای کاهش دمای سیستم های ماینینگ را به حداقل می‌رساند.

  Kazakhstan to hold June election, Tokayev favorite

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان