• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • کیومرث پوراحمد، نویسنده و کارگردان سرشناس سینما، در سن ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داد

کیومرث پوراحمد، نویسنده و کارگردان سرشناس سینما، در سن ۷۴ سالگی به زندگی خود پایان داد

پیام جوان: خبرگزاری‌های رسمی به‌نقل از خانواده پوراحمد اعلام کرده‌اند که او صبح چهارشنبه ۱۶ فرودین در رشت بر اثر «ایست قلبی» از دنیا رفت، اما حساب کاربری مجلهٔ «فیلم امروز» در اینستاگرام دلیل مرگ او را «خودکشی» اعلام کرده است.

گزارش‌هایی نیز از یافته‌شدن «نامه خداحافظی هشت‌ صفحه‌ای» در کنار پیکر این کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران منتشر شده است.

شماری از کاربران شناخته‌شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از مرگ «خودخواسته» آقای پوراحمد خبر داده و آن را نشانه «ناامیدی» و «فشارهای روحی» باوجود خلق آثار ارزشمند هنری توصیف کرده‌اند.

آخرین فیلم سینمایی کیومرث پوراحمد، «پرونده باز است» نام داشت که بهمن پارسال، به‌رغم شرکت‌نکردن اعتراضی او در جشنواره حکومتی فیلم فجر، به‌نمایش درآمد.

پوراحمد در واکنش به اعلام حضور فیلمش در جشنواره اعلام کرده بود «با اين همه داغى كه بر دل داريم، ديگر چه جشنى! چه جشنواره‌اى!؟» و توضیح داده بود که «مالک فیلم تهیه‌کننده است و مثل همه جاى دنيا فقط او مى‌تواند درخواست حضور یا عدم حضور در جشنواره را داشته باشد».

کیومرث پوراحمد که متولد سال ۱۳۲۸ در نجف‌آباد در استان اصفهان بود، علاوه بر فیلم‌هایی چون «تیغ و ترمه»، «کفش‌هایم کو؟»، «۵۰ قدم آخر»، «اتوبوس شب»، «نوک برج»، «گل یخ»، «خواهران غریب»، «شب یلدا»، «به‌خاطر هانیه» و «بی‌بی چلچله»، دو سریال مشهور هم در کارنامه‌اش داشت با عنوان «قصه‌های مجید» و «سرنخ».

او همچنین کتابی داشت با عنوان «کودکی نیمه‌تمام» که خاطرات و زندگی‌نامهٔ خودنوشت او بود که سال ۱۳۸۰ آن را منتشر کرد.

در سال‌های اخیر، نام این کارگردان در پای بسیاری از بیانیه‌های اعتراضی هنرمندان سینما دیده می‌شد.

  اپل سیستم عامل macOS Big Sur را ۱۲ نوامبر منتشر می‌کند

ازجملهٔ این موارد می‌توان به اعتراض به جان‌باختن بکتاش آبتین، نویسندهٔ زندانی؛ سرکوب مردم معترض خوزستان در تابستان ۱۴۰۰؛ اعتراض به امضای سند همکاری ایران و چین؛ اعتراض به سانسور ادبیات و سینما؛ و اعتراض به زندانی‌کردن فعالان محیط زیست اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان