• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • کشف ارتباط میان یک پروتئین مغز و افسردگی که درمان آن را ممکن می‌کند

کشف ارتباط میان یک پروتئین مغز و افسردگی که درمان آن را ممکن می‌کند

در پژوهشی جدید دانشمندان به این موضوع پی برده‌اند که یک پروتئین مغز باعث ارتباط استرس و افسردگی می‌شود. یافته‌های محققان می‌توانند منجر به تولید داروهایی برای درمان آن‌ها شوند.

این تحقیق توسط دانشمندان در دانشکده پزشکی «Karolinska Institutet» انجام شده و این افراد در گذشته موفق به کشف ارتباط میان این پروتئین مغز و عملکرد «سروتونین» و تنظیم وضعیت افراد در زمان واکنش به استرس شده بودند. این پروتئین روی ترشح «نوراپی‌نفرین» و «آدرنالین» تاثیر می‌گذارد. این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده بروز افسردگی و اضطراب در افراد با سطح بالای استرس باشد.

در حالی که اضطراب و افسردگی به عنوان دو حالت روانی شناخته می‌‌شوند، به خوبی درک نشده‌اند. بسیاری از مردم با استفاده از داروهای ضدافسردگی بهبود را تجربه می‌کنند، با این حال برخی افراد در برابر درمان از خود مقاومت نشان می‌دهند. در حالی که برای دسته دوم از «کتامین» و «داروهای روان‌گردان» استفاده می‌شود، راه حل موثر و عمومی برای آن‌ها وجود ندارد.

داروهای افسردگی روی سیستم «سروتونرژیک» مغز کار می‌کنند. پیام‌رسان عصبی سروتونین نقش مهمی در تنظیم وضعیت افراد دارد. پژوهش قبلی Karolinska Institutet نشان داده که پروتئین «p11» نقش مهمی در عملکرد کلی پیام‌رسان عصبی سروتونین دارد.

حالا محققان با استفاده از تحقیق قبلی خود، پروتئین p11 را به ترشح هورمون کورتیزول ارتباط داده‌اند. این پروتئین روی ترشح دو هورمون استرس نوراپی‌نفرین و آدرنالین نیز نقش دارد. در پژوهش جدید مشخص شد زمانی که موش با کمبود p11 با استرس مواجه می‌شود، واکنش شدیدتری نسبت به آن از خود نشان می‌دهد که مشابه آن نیز در انسان‌ها وجود دارد.

در گذشته محققان نشان داده بودند افرادی که دچار افسردگی شده و دست به خودکشی می‌زنند، به کمبود پروتئین p11 در مغز خود دچار هستند. یافته‌های جدید ما را بیش از گذشته به سمت درمان اضطراب و افسردگی نزدیک می‌کند. یکی از این درمان‌ها می‌تواند توسعه داروهایی برای تقویت موضعی p11 باشد. دانشمندان همچنین می‌توانند داروهایی برای ممانعت از شروع واکنش هورمون استرس در مغز توسعه دهند که به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

  تاثیر خواب کافی بر کاهش و کنترل وزن

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان