کاوشگر چین پس از ۴۴ سال خاک ماه را به زمین آورد

کاوشگر «چانگ ای ۵» پس از نزدیک به نیم قرن توانست نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را جمع‌آوری کرده و با خود به زمین بیاورد.

چین اوایل ماه جاری با هدف بلندپروازانه نمونه برداری از سطح ماه کاوشگر «چانگ ای ۵» را با راکت لانگ مارچ ۵ به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما پس از یازده روز با موفقیت روی سطح ماه فرود آمده و مشغول نمونه‌برداری از سنگ‌ها شد. چانگ ای ۵ در آخرین مرحله از ماموریت خود یکشنبه هفته قبل به فضاپیمای خود متصل شد تا راهی زمین شود.

کپسول حاوی خاک ماه ساعت ۲۱:۲۹ دقیقه به وقت تهران با کمک چتر نجات در منطقه مغولستان داخلی چین فرود آمد که پوشیده از برف است. این ماموریت نقطه عطفی در پژوهش‌های فضایی چین و مطالعات کره ماه به شما می‌رود چون از آخرین باری که روس‌ها در قالب ماموریت «لونا ۲۴» ۱۷۰ گرم از خاک ماه را به زمین آوردند، ۴۴ سال می گذرد.

 

چین امیدوار است طی این ماموریت ۴ کیلوگرم از خاک منطقه موسوم به «اقیانوس طوفان‌ها» را جمع آوری کرده باشد که پیش از این اکتشاف نشده است. سطح این منطقه بسیار صاف‌تر از دیگر نقاط کره ماه است و که از نظر دانشمندان احتمالا ناشی از طوفان‌هایی که است که اخیرا در این منطقه جریان داشته است. در واقع به همین خاطر چینی‌ها علی رغم برخی مشکلات در انجام ماموریت و فرود آوردن کاوشگر روی آن دست گذاشته‌اند چرا که بررسی دقیق خاک این ناحیه اطلاعات بسیار مهمی را در رابطه با تکامل ماه و همچنین تاریخ پیچیده سیستم زمین-ماه به دست خواهد داد

  Gunmen attack Mali army base, kill at least 16 soldiers-sources

ایالات متحده آمریکا و شوروی در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی موفق به جمع‌آوری نمونه‌هایی از روی این قمر شده بودند که دانشمندان آمریکا هنوز در حال مطالعه این نمونه‌ها هستند. در آن زمان آمریکا موفق به انتقال ۳۸۲ کیلوگرم سنگ و گرد و غبار از ماه به زمین شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان