• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • کارکنان فیسبوک رفتار این شرکت در دعوای حقوقی با اپل را به «ویروس» تشبیه کردند

کارکنان فیسبوک رفتار این شرکت در دعوای حقوقی با اپل را به «ویروس» تشبیه کردند

برخی کارکنان فیسبوک رفتار این شرکت در دعوای حقوقی با اپل بر سر حریم خصوصی را به رفتار یک «ویروس» تشبیه کرده و آن را «خودخواهانه» توصیف کرده‌اند.

اپل قصد دارد در بروزرسانی آینده iOS 14 ردیابی کاربران توسط شرکت‌ها را سخت‌تر کند. فیسبوک به این سیاست واکنش منفی نشان داد و اپل را به گمراه کردن کاربران در مورد ناکامی‌های خود در زمینه حریم خصوصی، اولویت دادن به برنامه‌های اختصاصی و مهاجرت از «محصولات سخت افزاری نوآورانه به نرم‌افزارها و رسانه‌های مبتنی بر داده» متهم کرد.

اپل در پاسخ به اتهامات فیسبوک اعلام کرد که کاربران باید از اینکه چه زمانی قرار است اطلاعات خصوصی آن‌ها جمع‌آوری شده و در اپ‌ها و سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته شود، آگاه باشند و باید اجازه خروج از آنها (opt-out) را داشته باشند.

 

حال برخی از کارکنان فیسبوک نسبت به واکنش این شبکه اجتماعی به دعوای لفظی با اپل واکنش داده‌اند. یکی از مهندسین فیسبوک در نامه‌ای به «دن لوی» (Dan Levy)، نایب رییس واحد تبلیغات و محصولات کسب‌و‌کاری فیسبوک گفته است: «به نظر می‌رسد می‌خواهیم انجام یک کار بد را با پنهان شدن پشت مردم با یک پیام دلسوزانه توجیه کنیم.» کارمند دیگری نوشته است: «چه پیامی انتخاب کنیم که خودخواهی ما را کمتر نشان بدهد؟».

یکی دیگر از کارکنان فیسبوک به مدیران ارشد این شبکه اجتماعی پیشنهاد داده که با تقلید از آمازون و سرویس اشتراک «پرایم» آن که تخفیف‌های جذاب را ارائه می‌کند، ثبت نام در قابلیت‌های ردیابی این شرکت را برای کاربران جذاب‌تر کنند.

لوی در پاسخ به انتقادات کارکنان گفته است که مشکل فیسبوک با اپل به مدل کسب و کار این شرکت مربوط نمی‌شود، بلکه اپل می‌خواهد با این کار فیسبوک را «قربانی» کند: «بازاریابی اپل برای متقاعد کردن کاربران اینگونه عمل می‌کند… آنها می‌توانند جهت دهی اینترنت را تعیین کنند.» وی مدعی است که اقدامات محدودکننده اپل تنها به تبلیغات شخصی‌سازی شده ختم نخواهد شد.

  Tiger Woods White House visit: Trump to award Medal of Freedom to golfer

برخی از چهره‌های مشهور دنیای تکنولوژی از جمله «آدام موسری»، مؤسس اینستاگرام نیز به این سیاست اپل واکنش نشان داده و از فیسبوک طرفداری کرده اند. او معتقدند است این سیاست بر تمام پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین به ویژه کسب‌وکارهای کوچک تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با این وجود دلایل مدیران ارشد فیسبوک کارکنان این شرکت را متقاعد نکرده و برخی از آنها گفته‌اند که این شبکه اجتماعی با نمایش رفتار خودخواهانه همانند یک «ویروس تروجان» عمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان