• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ژان کلود کریر، فیلمنامه‌نویس شهیر فرانسوی، درگذشت

ژان کلود کریر، فیلمنامه‌نویس شهیر فرانسوی، درگذشت

ژان کلود کریر، فیلمنامه‌نویس شهیر فرانسوی، و نویسنده اصلی خاطرات لوئیس بونوئل، فیلم‌ساز اسپانیایی، غروب دوشنبه ۲۰ بهمن در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کیارا کریر، دختر ژان کلود کریر اعلام کرد که مرگ او بر اثر عوامل طبیعی و در خانه وی در پاریس رخ داده است.

ژان کلود کریر همسر نهال تجدد، نویسنده ایرانی‌ بود و از این رو سفرهایی به ایران داشت که در جریان آن کارگاه‌های آموزشی نیز برای هنرجویان ایرانی برگزار کرد.

وی نویسنده اصلی خاطرات جذاب و معروف لوئیس بونوئل است که علی امینی نجفی با عنوان «با آخرین نفس‌هایم» آن را به فارسی ترجمه کرده است. دوستی و همکاری کریر با بونوئل همچنین به نگارش فیلمنامه‌های آثار مهمی چون «زیبای روز» (بل دو ژور) و «جذابیت پنهان بورواژی» منجر شد.

اقتباس او از رمان «بار هستی» میلان کوندرا نیز به ساخت فیلم تحسین‌شده‌ای با کارگردانی فیلیپ کافمن انجامید.

نمایشنامه «ماهاباراتا» نمونه دیگری است که هنر اقتباس آقای کریر را نشان می‌دهد، اثری بر اساس سروده‌ای حماسی از سده پنجم یا ششم قبل از میلاد در هند که آن را بهمن کیارستمی به فارسی ترجمه کرد.

ژان کلود کریر که از دوستان عباس کیارستمی بود مقابل دوربین او نیز ظاهر شد و نقش کوتاهی را در فیلم «کپی برابر اصل» ایفا کرد، فیلمی با بازی ژولیت بینوش و ویلیام شیمل که در ایتالیا فیلم‌برداری شد و با تحسین بسیاری از منتقدان مواجه گشت.

  یک صبحانه سالم برای کاهش وزن

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان