• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ در نیمی از کشور خود باران و برف مصنوعی تولید کند

چین می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ در نیمی از کشور خود باران و برف مصنوعی تولید کند

چین با قدرت پروژه کنترل آب و هوای خود را گسترش می‌دهد و می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵، در بیش از نیمی از این کشور باران و برف مصنوعی تولید کند.

راهکار «بارورسازی ابرها» برای اولین بار در سال ۱۹۴۶ توسط ایالات متحده آمریکا اختراع شد و چین برنامه مشابهی را در دهه ۶۰ میلادی راه‌اندازی کرد. بسیاری از کشورها در سراسر جهان چنین برنامه‌ای را دنبال می‌کنند، اما دولت پکن بزرگترین برنامه را در جهان دنبال می‌کند و ۳۵ هزار نفر روی آن کار می‌کنند.

حالا دولت چین با انتشار بیانیه‌ای از گسترش برنامه خود خبر داده تا بتواند ۵.۴۳ میلیون کیلومتر مربع را پوشش دهد. این پروژه تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد و بیش از نیمی از مساحت این کشور را پوشش خواهد داد. مساحت چین برابر ۹.۵۸ میلیون کیلومتر مربع است، بنابراین دولت پکن می‌تواند روی وضعیت آب و هوای ۵۶ درصد کشور خود کنترل داشته باشد.

این پروژه تا سال ۲۰۳۵ در سطح پیشرفته جهانی قرار می‌گیرد و می‌تواند به کاهش بلایایی مانند خشکسالی و تگرگ کمک کند. علاوه بر این، چنین پروژه‌ای باعث تسهیل در واکنش اضطراری به مواردی مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها می‌شود.

تولید باران و برف مصنوعی یک قاعده کلی ساده دارد. با پاشش مواد شیمیایی مانند «یدید نقره» یا «نیتروژن مایع» درون ابرها می‌توان قطرات آب را متراکم کرد تا به صورت باران یا برف ببارند.

چین در سال ۲۰۰۸ و پیش از برگزاری المپیک برنامه بارورسازی ابرها را در پکن انجام داد. در حقیقت دولت چین پیش از شروع این رویداد، با موفقیت ابرها را مجبور به باریدن کرد. در ژوئن ۲۰۱۶ این کشور ۳۰ میلیون دلار بودجه برای پروژه بارورسازی ابرها اختصاص داد و شروع به پرتاب گلوله‌های حاوی نمک و مواد معدنی به آسمان کرد.

  Panama elections: Cortizo holds narrow lead in close contest

در سال ۲۰۱۷ دولت پکن ۱۶۸ میلیون دلار برای تامین تجهیزات موردنیاز این پروژه هزینه کرد که شامل ۸۹۷ لانچر راکت می‌شد. وزارت دارایی چین به دنبال استفاده از بارورسازی ابرها برای دستیابی به حداقل ۶۰ میلیارد متر مکعب باران اضافه تا پایان ۲۰۲۰ است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان