• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • چگونه می‌توان در محیط کار با افراد غیرقابل تحمل همکاری موثر داشت؟

چگونه می‌توان در محیط کار با افراد غیرقابل تحمل همکاری موثر داشت؟

شما می‌توانید دوستان خود را انتخاب کنید، اما معمولا انتخاب همکاران یک امر غیرممکن است. این احتمال وجود دارد که در طول کار خود با شخصی غیرقابل تحمل همکار شوید که از او متنفر باشید، در این زمان چگونه باید با او همکاری کنید؟

«کارلوس والدس داپنا»، نویسنده کتاب «Virtual Teams: Holding the Center When You Can’t Meet Face-to-Face» می‌گوید: «با این وجود که دورکاری میزان تعاملات شما با سایر افراد را محدود می‌کند، این شیوه همچنین با محدود کردن اطلاعات، می‌تواند اوضاع را بدتر کند.»

به گفته او زمانی که به صورت مجازی مشغول انجام کارهای خود هستید، همیشه می‌توانید دوربین خودتان را خاموش کنید تا مجبور نباشید به دیگران نگاه کنید. با این وجود دورکاری می‌تواند مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاورد: «این موضوع که ممکن است زبان بدن دیگران را متوجه نشوید یا برخی نشانه‌های ظریف از جمله حالات چهره و نحوه تلفظ را درک نکنید، می‌تواند باعث به وجود آمدن سوءتفاهم شود و احساسات منفی شما را افزایش دهد.»

شغل و اعتبار شما به توانایی کنار آمدن با دیگران متکی است چه این موضوع دلخواه شما باشد، چه نباشد. والدس داپنا در ادامه عنوان می‌کند مراحلی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها شرایط را برای خود تحمل‌پذیرتر کنید.

قبول کنید که این موضوع مشکل شماست

والدس داپنا می‌گوید: «این واقعیت که شما فرد دیگری را دوست ندارید، مشکل شماست نه دیگران. اگر شما از نظر من فرد ناخوشایندی باشید، این موضوع به دنبال قضاوت‌ها و واکنش‌های من به وجود خواهد آمد. باید قبول کنید که تنها احساسات شما این گونه است.»

  شاید با سرچشمه جوانی واقعا فقط دو هفته فاصله داشته باشید!

با این حال باید به این نکته مهم اشاره کرد که متنفر بودن با بی‌اعتمادی متفاوت است. والدس داپنا در این رابطه عنوان می‌کند: «تنها تا زمانی می‌توانید با افراد دیگر همکاری کنید که آن‌ها از حد خود عبور نکرده باشند یا قوانین محل کار نقض نشده باشد.»

دلایل تنفر خود را شناسایی کنید

به عقیده والدس داپنا، متنفر بودن اصطلاح بی‌فایده و مبهمی است و دلایل مختلفی را می‌تواند به همراه داشته باشد. به گفته‌ او، دلایل متنفر بودن از دیگران می‌تواند نحوه‌ رفتار، صحبت یا برخورد آن‌ها نسبت به دیگران باشد. او در ادامه اضافه می‌کند: «موضوع اصلی، مدیریت احساسات است اما ابتدا باید آن‌ها را درک کنید. بیان دقیق آن‌ها به شما این فرصت را خواهد داد.»

برای مثال ممکن است متوجه شوید دلیل تنفر شما از فرد دیگری انزجار، بیزاری، دلخوری یا حسودی باشد. بنابراین در این شرایط باید واکنش‌های احساسی خود را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید آن‌ها را بهتر مدیریت کنید. والدس داپنا اقرار می‌کند که پیش از این با چنین مشکلی روبرو شده و در ادامه توانسته متوجه شود که دلیل چنین موضوعی تمایل همکار او به خودستایی است. او در این رابطه می‌گوید: «به محض اینکه متوجه چنین چیزی شدم، فهمیدم این مشکل مربوط به حسادت می‌شود زیرا او کارهای بسیار چشمگیری انجام داده بود.» او در این رابطه توضیح می‌دهد: «من برای تواضع بزرگ شده بودم. بنابراین باید رفتار او را به عنوان یک رفتار ناراحت‌کننده دوباره بیان می‌کردم. اصلاح مجدد دلایل تنفر سخت‌ترین قسمت ممکن است.»

اهمیت کار کردن با دیگران را مشخص کنید

  برای بهبود سلامت کلیه ها این ۱۰ ماده غذایی را مصرف کنید

برای اینکه با یکدیگر همکاری موفقیت‌آمیزی داشته باشید، دلایل اهمیت این همکاری را مشخص کنید. به عنوان مثال، ممکن است مشغول کار روی یک پروژه عالی رتبه باشید یا شاید قصد داشته باشید توسط مدیر خود به عنوان یک تیم دیده شوید.

والدس داپنا در این رابطه می‌گوید از این دلیل برای ایجاد نوعی بیانیه استفاده کنید. این بیانیه می‌تواند به یک بیانیه ماموریت یا ایده بزرگ دیگری منجر شود تا تأثیر بیشتری روی کار شما بگذارد. او عنوان می‌کند: «بیانیه هدف به شما کمک می‌کند تا نوعی پیوستگی پیرامون یک هدف مشترک ایجاد کنید. این موضوع به این معنا نیست که شما حتما باید دوست یکدیگر باشید. بلکه این روش به شما کمک می‌کند تا تنها برای تمرکز روی این کار به انجام این همکاری اقدام کنید.»

برنامه‌ای برای حرکت رو به جلو طراحی کنید

بیانیه هدف را با شخص دیگر در میان بگذارید و مسئولیت‌های خود و همچنین کارهایی که با هم باید انجام دهید را مشخص کنید. داشتن یک دلیل مشترک می‌تواند به شما کمک کند تا کارایی موثرتری با یکدیگر داشته باشید. والدس داپنا ضمن اشاره به اهمیت صحبت کردن با دیگران عنوان می‌کند: «با دیگران مکالمه داشته باشد. دلایل مهم بودن این کار را برای دیگران توضیح دهید و نظرات آن‌ها را هم بپرسید.»

این موضوع می‌تواند به اشتراک‌گذاری و شناسایی برخی نقاط آسیب‌پذیر مانند پذیرفتن قسمت‌هایی که شما در آن‌ها ضعف دارید، کمک بسیار زیادی کند. با این وجود این احتمال وجود دارد که شخص دیگر هم در مورد نقص‌های خود صحبت کند. والدس داپنا در این رابطه می‌گوید: «داشتن مکالمه می‌تواند باعث شود فرد مقابل صفات انسانی پیدا کند و به شما کمک می‌کند احساسات خود را از نو تنظیم کنید.»

  تاثیر این خوراکی ها بر کم کردن هوش

با این وجود هر زمان احساس انزجار داشتید، به بیان هدف خود مراجعه کنید. همچنین در صورتی که نقطه ضعف خاصی دارید، برای پیدا کردن جنبه‌های فکری دیگر شاید بخواهید با یک دوست یا مدیر مطمئن صحبت کنید. والدس داپنا در این رابطه می‌گوید: «در مورد هیچ کس پیش‌ داوری نکنید. به یاد داشته باشد که دیگران برای انجام کار صحیح استخدام شده‌اند. در صورت نیاز با خود روی این مسئله فکر کنید. اگر تلاش نکنید، به جایی نخواهید رسید. در نهایت ممکن است با روابط کاری کارآمد مواجه شوید.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان