• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • پروژه مشترک ایران و کوبا برای آزمایش واکسن کرونا در ایران

پروژه مشترک ایران و کوبا برای آزمایش واکسن کرونا در ایران

مقامات کوبایی از امضای یک توافق‌نامه با ایران خبر دادند که بر اساس آن فن‌آوری آخرین مرحله کارآزمایی بالینی بر روی انسان‌ها به ایران انتقال خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور کوبا و ایران با تحریم‌های شدید ایالات متحده آمریکا روبه‌رو هستند، اما دارو و تجهیزات پزشکی از این تحریم‌ها مستثنی شده‌اند. با این حال شرکت‌های داروسازی برای اجتناب از مجازات‌های آمریکا از تجارت با این دو کشور خودداری می‌کنند. دو کشور با کمبود دارایی نقدی روبرو هستند.

ایران اواخر ماه دسامبر با آزمایش نخستین واکسن کووید۱۹ خود بر روی انسان آغاز کرد. این در حالی است که کوبا در حال پژوهش بر روی چهار نوع واکسن است، اما آزمایش بر روی انسان را آغاز نکرده است.

مقامات کوبایی می‌گویند، تنها واکسنی که در مرحله پیشرفته‌تر است و “سوبرانا-۲” نام دارد، مرحله دوم تحقیقات را پشت سر گذاشته و از ۲۲ دسامبر آزمایش آن بر روی ۱۵۰هزار نفر از ساکنان هاوانا آغاز شده است.

به گزارش رویترز به نقل از مقامات کوبایی، این کشور واقع در حوزه کارائیب باید این واکسن را بر روی انسان‌های کشوری در خارج از کوبا نیز آزمایش کنند که میزان مبتلایان بسیار دارد. میزان ابتلا به ویروس کووید۱۹ در کوبا به دلیل مدیریت مطلوب در سطحی نازل نگه داشته شده است.

این مقامات می‌گویند، ایران یکی از کشورهای واقع در خاورمیانه است که شمار بالای مبتلایان را دارد. آنها گفته‌اند که چندین کشور آمادگی خود را برای آزمایش این واکسن بر روی شهروندان خود اعلام کرده‌اند.

“انستیتوی فینلای واکسن” در شامگاه جمعه ۱۹ دی (۸ ژانویه) اعلام کرد که توافق‌نامه در این زمینه را با انستیتو پاستور ایران به امضا رسانده‌اند.

  Lebanon’s Central Bank workers suspend strike for 3 days

رسانه‌های ایران از قول کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفته‌اند که ۵۰هزار داوطلب، خود را برای انجام کارآزمایی بالینی مرحله سوم آماده کرده‌اند.

به گفته جهانپور، پیش‌شرط انتقال فن‌آوری ساخت واکسن از کوبا به ایران، اجازه آزمایش انسانی مرحله سوم در ایران بوده است.

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان