• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • پرواز دو بمب‌افکن‌ آمریکا و چند جنگنده‌ در نزدیکی مرز ایران

پرواز دو بمب‌افکن‌ آمریکا و چند جنگنده‌ در نزدیکی مرز ایران

بمب افکن‌های سنگین آمریکایی همراه با جنگنده متحدان آمریکا در منطقه در نزدیکی مرزهای ایران به پرواز در آمدند. پیام این اقدام رساندن مستقیم «پیام بازدارندگی به تهران» در صورت برنامه‌ای برای اقدمات تلافی‌جویانه است.

روز چهارشنبه ۱۹ آذر (نهم دسامبر) دو هواپیمای بمب افکن عظیم آمریکا از نوع بی‌۵۲‌اچ استراتوفورترس از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ایالت لوئیزیانا به سوی خاورمیانه به پرواز درآمدند. این هواپیماها روز پنجشنبه ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر) همراه با جنگنده‌های عربستان، قطر و بحرین به مدت چند ساعت بر فراز آب‌های خلیج فارس و در نزدیکی خط ساحلی ایران پرواز کردند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که هدف از این اقدام ارسال «پیام بازدارندگی به ایران» و «تاکید بر تعهد مداوم آمریکا به خاورمیانه»، علیرغم تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به خروج بخشی از نیروهای نظامی این کشور از عراق و افغانستان است.

پرواز این بمب‌افکن‌ها دومین ماموریت از این نوع در کمتر از یک ماه اخیر است. بمب افکن‌های سنگین دوربرد از نوع بی‌۵۲‌اچ استراتوفورترس، هواپیماهای غول‌پیکری هستند که توانایی حمل بمب‌های سنگرشکن و سلاح هسته‌ای را دارند و تاکنون کمتر از دیگر جنگنده‌های کوچکتر آمریکایی در خاورمیانه به کار گرفته شده‌اند.

به رخ کشیدن توانایی نظامی آمریکا

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) درباره این اقدام در بیانیه‌ای درباره این ماموریت گفته است: «این توانایی که بمب‌افکن‌های استراتژیک ما در ماموریتی بدون توقف نیمی از جهان را پشت سر گذارند و به سرعت در هماهنگی با جنگنده‌های شرکای منطقه‌ای ما پرواز کنند، نمایش همکاری نزدیک و نشان تعهد ما به ثبات و امنیت منطقه است.»

  Austria’s deputy leader pushes extremist argument to warn against immigration

آسوشیتدپرس هم‌چنین نوشته که این اقدام آمریکا نشانه نگرانی این کشور از احتمال اقدامات نظامی تلافی‌جویانه ایران در پی ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای و صنایع دفاعی ایران و نزدیک شدن اولین سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدساست. سلیمانی در روز ۱۳ دی سال گذشته همراه با ابومهدی المهندس، معاون نیروی حشدالشعبی عراق در نزدیکی فرودگاه بغداد عراق در حمله یک پهپاد آمریکایی کشته شدند.

شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق ظرف این یک سال به طور دائم موشک‌هایی را به نزدیکی تاسیساتی که نیروهای آمریکایی در آن مستقرند پرتاب کرده‌اند. به نوشته آسوشیتدپرس با نزدیک شدن سالروز کشته شدن قاسم سلیمانی و به دنبال ترور محسن فخری‌زاد، مقام‌های آمریکا نگران یک حمله بزرگ‌تر از سوی ایران و متحدانش هستند.

نگرانی از دوره انتقال قدرت در آمریکا

ژنرال مک‌کنزی در این رابطه گفته است: «ما به دنبال درگیری نیستیم، اما باید بمانیم و به هرگونه تجاوز احتمالی پاسخ دهیم.» یک مقام ارشد نظامی نیز که نخواسته نامش فاش شود، به گروه کوچکی از خبرنگاران گفته که دولت آمریکا معتقد است خطر یک اقدام از سوی ایران علیه منافع آمریکا و متحدانش در منطقه از گذشته محتمل‌تر است و «پنتاگون می‌خواهد اطمینان حاصل کند که تهران قبل از آنکه دست به اقدامی بزند، دو بار درباره آن فکر می‌کند.»

به گفته او یک نگرانی دیگر هم عبور از دوران ریاست جمهوری ترامپ به بایدن در ژانویه آینده است و «این که ایران تصور کند که آمریکا در دوره انتقال قدرت سیاسی احتمالا ضعیف‌تر یا کندتر می‌تواند واکنش نشان دهد، تصوری که مقام‌های آمریکا صراحتا رد می‌کنند.»

  دوشنبه ۱۶ اردیبهشت | نرخ طلا، سکه و ارز؛ سکه طرح جدید ۵ میلیون و ۵۳ هزار تومان

استقرار بمب افکن و پروازهای کوتاه مدت به خاورمیانه و اروپا در گذشته برای ارسال پیام به ایران ، چند بار در دو سال گذشته تکرار شده‌اند. دو بمب افکن اخیر ماموریتی تقریبا ۳۶ساعته انجام داده‌اند. هم‌چنین ناو هواپیمابر نیمیتس که قرار بود تا پایان سال به آمریکا بازگردد، همراه با سه ناو جنگی دیگر در منطقه باقی می‌مانند و هیچ جدول زمانی برای بازگشت آنها وجود ندارد.

آسوشیتدپرس نوشته است که حرکات نظامی جدید آمریکا در خاورمیانه ۴۰ روز مانده به پایان دولت دونالد ترامپ و در حالی انجام شده که دونالد ترامپ بر خروج هزاران تن از نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان تاکید کرده است.

پنتاگون اخیرا از کاهش شمار نظامیان آمریکا در افغانستان از ۴۵۰۰ تن به ۲۵۰۰ تن خبرداد. بنابر همین خبر از سه هزار نظامی آمریکایی در عراق نیز ابتدا ۵۰۰ تن به آمریکا بازخواهند گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان