ویلیام برنز به عنوان مدیر آینده سیا معرفی شد

جو بایدن، رئیس جمهور آینده آمریکا، دوشنبه (۱۱ ژانویه) ویلیام برنز را به عنوان مدیر آینده سازمان اطلاعاتی سیا پیشنهاد کرد. برنز ۶۴ ساله دیپلماتی باسابقه و ورزیده است که بیش از سه دهه در تنظیم روابط خارجی ایالات متحده نقش داشته است.او که از زمان رونالد ریگان کار در وزارت خارجه آمریکا را شروع کرد به زبان‌های عربی، فرانسوی و روسی مسلط است و از کارشناسان برجسته خاورمیانه به شمار می‌ورد.

برنز از ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ سفیر آمریکا در روسیه بوده و پس از آن تماس‌های محرمانه آمریکا با جمهوری اسلامی در عمان در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران را هدایت کرده است.

ویلیام برنز در سال ۲۰۱۹ کتابی را با عنوان «کانال پشت پرده» منتشر کرد که حاوی خاطرات وی در زمان حضور در وزات خارجه آمریکا است. فصل نهم این کتاب با عنوان “ایران و بمب: گفتگوهای پنهانی” به مذاکرات محرمانه با ایران در زمان اوباما برمی‌گردد.

او در توجیه مذاکرات مخفیانه با ایران گفت: «به دنبال ۳۵ سال قطع رابطه میان ایران و ایالات متحده عدم اعتمادی حاکم بود” که انجام مذاکرات را به شکل مخفیانه، در آن شرایط حساس ضروری می‌ساخت.»

مهرماه سال ۱۳۹۸ برنز در مقاله مشترکی با جیک سالیوان، مشاورامنیت ملی رئیس جمهور منتخب آمریکا که در نیویورک تایمز منتشر شد، ضمن انتقاد به خروج آمریکا از برجام نوشت: «ایالات متحده بدون نوعی تخفیف در تحریم‌ها، خواه به صورت مستقیم یا با وساطت اتحادیه اروپا، قادر به آوردن ایران پای میز مذاکره نخواهد بود. ایالات متحده علاوه بر این باید ۱۲ پیش‌شرط پامپئو برای مذاکره با ایران که پامپئو سال گذشته اعلام کرد را رها کند.»

  Tom Steyer, proponent of impeaching Trump, pushes campaign to disbar attorney general

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان