• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • وزیر دفاع آمریکا: می‌دانیم مسئول حمله به پایگاه عین‌الاسد کیست، قبل از پاسخ می‌خواهیم مطمئن شویم

وزیر دفاع آمریکا: می‌دانیم مسئول حمله به پایگاه عین‌الاسد کیست، قبل از پاسخ می‌خواهیم مطمئن شویم

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در مصاحبه‌ با ای‌بی‌سی نیوز درباره حمله اخیر به نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش درپایگاه عین‌الاسد عراق، گفت: «ما می‌دانیم چه کسی مسئول این حمله است، اما می‌خواهیم مطمئن شویم.»

وزیر دفاع آمریکا در این مصاحبه تلویزیونی تاکید کرد که آمریکا در «زمان و مکان مورد نظر خود» در مورد حمله به پایگاه عین‌الاسد واکنش نشان خواهد داد.

حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، محل استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه درحالی انجام شد که نیروهای نظامی آمریکا، بریتانیا و دانمارک در آن مستقر بودند و در جریان آن دست‌کم ۱۰ راکت به این پایگاه اصابت کرد.

بنابر اعلام پنتاگون به نیروهای نظامی در این پایگاه صدمه‌ای وارد نشد اما یک پیمانکار آمریکایی حین پناه گرفتن در جریان این حملات راکتی بر اثر حمله قلبی کشته شد.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، همان روز در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت که واشینگتن در تلاش است تا عامل حمله به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق را شناسایی کند.

جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید، نیز اعلام کرد که ایالات متحده در حال ارزیابی این حمله‌ها است و چنانچه در نتیجه تحقیقات مشخص شود که حمله موشکی برای پاسخ مورد نیاز است، آمریکا دوباره اقدام خواهد کرد.

همزمان منابع امنیتی غربی به خبرگزاری فرانسه گفتند راکت‌هایی که به پایگاه عین‌الاسد اصابت کرده، از نوع آرش و ساخت ایران است.

ساعاتی پس از حمله راکتی به پایگاه عین‌الاسد، اداره امنیت اقلیم کردستان از بازداشت یک عضو گروه شبه‌نظامی «کتائب سید الشهداء» در ارتباط با حمله ۲۷ بهمن ماه به اربیل خبر داد و اعلام کرد فرد بازداشت شده که حیدر البیاتی نام دارد، در اعترافاتش گفته این حملات را گردان‌های کتائب سیدالشهدا، گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی، انجام داده است.

  Why is Mexican migration slowing while Guatemalan and Honduran migration is surging?

با این حال مقام‌ها و رسانه‌های رسمی در ایران که تا پیش از این حملات به پایگاه‌ها و نیروهای آمریکایی در عراق را کار شبه نظامیان مورد حمایت ایران و به عنوان اقدام «گروه‌های مقاومت» برای تسریع خروج نیروهای آمریکا از عراق معرفی می‌کردند، بعد از تاکید مقام‌های آمریکایی بر پاسخ‌گویی به حمله عین الاسد، ان را «حمله مشکوک» خواندند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت که «حمله‌ها در عراق مشکوک است و دست‌های اسرائیل در آن مشاهده می‌شود» و همچنین کتائب سیدالشهدا، گروه شبه نظامی مورد حمایت ایران، عنوان کرد که در حمله به عین الاسد نقش نداشته است.

با این حال قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل‌الحق یک گروه تحت حمایت ایران، در مصاحبه‌ای با تلویزیون الاتجاه از حمله به نیروهای آمریکایی دفاع کرد و گفت که «حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا کاملا مشروع و قانونی است و به هر حمله آمریکا با قدرت پاسخ خواهیم داد».

رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل‌الحق، گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران، همزمان گفت که «چون اسرائیل از حمله به پایگاه‌ها و سفارت آمریکا سود می برد بنابراین پشت حمله به پایگاه های آمریکا قرار دارد و با متهم شدن گروه های مقاومت می‌خواهد دولت بایدن را وارد نزاع و درگیری کند».

خزعلی البته سفارت آمریکا در بغداد را «بزرگترین مرکز جاسوسی» دانست و گفت برنامه ما این است که «فعلا سفارت آمریکا را هدف قرار ندهیم» اما «اگر آمریکا تنش آفرینی کند ما ابزار‌های برقراری توازن و بازدارندگی مناسب را در اختیار داریم و اگر از سوی آمریکا هدف قرار بگیریم، پاسخ قدرتمندی به آن خواهیم داد.»

  Conservatives brace for a battering in UK local elections

این درحالی است که یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، چنین حملاتی را «تروریستی» خواند و گفت که حمله به فرودگاه های مسافربری و پایگاه‌های نظامی اقدام تروریستی است، این پایگاه‌ها از جمله پایگاه عین‌الاسد عراقی است حتی اگر مستشاران ائتلاف بین‌المللی در آن مستقر باشند.

منبع: iranintl

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان