• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • واکنش افغانستان به تهدید اخراج شهروندان این کشور از ایران

واکنش افغانستان به تهدید اخراج شهروندان این کشور از ایران

سخنان عباس عراقچی درباره احتمال اخراج مهاجران افغانستانی از ایران، با واکنش‌ دولت افغانستان مواجه شد. کابل از ایران خواست در قبال مهاجران افغانستانی مسئولانه عمل کند. سیاستمدران افغانستان هم در این باره اظهار نظر کردند.شبکه خبری “طلوع نیوز” افغانستان روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت (نهم مه) به نقل از صبغت احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گزارش داد که وزارت امور خارجه ایران “مانند همیشه” با مهاجران “مسئولانه” برخورد کند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

طلوع نیوز در ادامه گزارش خود به نقل از جاوید لودین، معاون سیاسی پیشین وزارت امور خارجه افغانستان هم نوشت: “هر از گاهی که روابط سیاسی هم در ایران و هم در پاکستان مطرح می‌شود، مهاجران افغان در آن کشور هم‌چون ابزار استفاده می‌شوند؛ اگر این مهاجران به کشور بیایند. اگر چه با مشکل روبه‌رو خواهند شد ولی به یک باره‌ از این جنجال خلاص خواهند شد.»

محمود صیقل، نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد هم به شبکه طلوع نیوز گفته است که ایران نباید روابطش با افغانستان را قربانی روابط جهانی و بین‌المللی خود کند.

مقامات افغانستان همچنین تاکید کردند که موضوع مهاجران و تحریم‌های آمریکا علیه ایران دو بحث جداگانه هستند.

عباس عراقچی چه گفت؟

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی ویژه خبری “شبکه دو” ایران تعداد شهروندان افغانستانی ساکن ایران را بیش از سه میلیون نفر اعلام کرد و مدعی شد که این افراد “دو میلیون فرصت شغلی را اشغال کرده‌اند و سالانه سه تا پنج میلیارد یورو از ایران خارج می‌کنند.”

او همچنین تاکید کرد که حدود ۴۷۰ هزار دانش‌آموز افغانستانی به‌طور “رایگان” در مدارس ایران تحصیل می‌کنند که هزینه تحصیل هر کدام از آن‌ها سالانه ۶۰۰ یورو است؛ افزون بر آن سالانه ایران ۱۵ هزار یورو برای هر یک از ۲۳ هزار دانشجوی افغانستانی مشغول به تحصیل در ایران هزینه می‌کند.

  'Eva Stories': Remembering the Holocaust with Instagram

عراقچی مجموعه هزینه شهروندان افغانستانی ساکن ایران را هشت میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: “اگر تحریم‌ها اثر کند و فروش نفتمان به صفر برسد، جمهوری اسلامی ایران مجبور است سیاست ویژه‌ای را برای اقتصاد خود در نظر بگیرد و ممکن است نتوانیم به این شکل ادامه دهیم و از برادران و خواهران افغانستانی‌مان بخواهیم ایران را ترک کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران همچنین گفت که پیامدهای اخراج شهروندان افغانستانی ساکن ایران بر عهده آمریکا خواهد بود.

عراقچی در این ارتباط افزود: “بحران را در افغانستان آمریکایی‌ها ایجاد کردند نه ما و خودشان (آمریکایی‌ها) باید هزینه‌هایش را بپردازند نه ایران».

عراقچی در صحبت‌های خود به شهروندان افغانستان که از طرف ایران در قالب “لشکر فاطمیون” در سوریه می‌جنگند، اشاره‌ای نکرده است.

در ماه‌های گذشته و در پی سقوط ارزش ریال، وضعیت مهاجران افغانستانی در ایران بدتر شده است. به همین دلیل بخشی از آنان به افغانستان بازگشته‌اند.

بخش دری دویچه وله در گزارشی که درباره بازگشت شهروندان افغانستان از ایران نوشته است، اشاره می‌کند که این شهروندان به دلیل پایین‌آمدن ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی از جمله افغانی به کشورشان بازگشته‌اند.

دویچه وله دری در گزارش خود نوشته است: ” مهاجرانی که بازگشتند از ایران شکایت دارند که با بدتر شدن مشکلات اقتصادی در ایران، بسیاری از کارفرمایان از پرداخت دستمزد کارگران افغان خودداری می‌کنند و این کارگران که اکثرشان مدرک قانونی اقامت ندارند، نمی‌توانند علیه آن کارفرمایان اقامه دعوی کنند.»

Read more here:: واکنش افغانستان به تهدید اخراج شهروندان این کشور از ایران

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان