• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V در ایران آغاز شد

واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V در ایران آغاز شد

امروز بطور رسمی و همانطور که در گذشته اعلام شده بود، واکسیناسیون کرونا با واکسن روسی اسپوتنیک V و با تزریق به «پارسا نمکی»، پسر وزیر بهداشت در کشورمان آغاز شد.

امروز در مراسمی با حضور «سعید نمکی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و فرمان رئیس جمهور، حسن روحانی واکسیناسیون کرونا در تالار بیمارستان امام خمینی (ره) تهران رسما شروع شد. علاوه بر پسر وزیر بهداشت، چندین پرسنل این بیمارستان هم واکسن اسپوتنیک را دریافت کردند.

دکتر «فتاح قاضی»، متخصص بیهوشی در بخش ICU، «سارا گودرزی»، پرستار بخش ICU، «علی آسترکی»، کمک بهیار و «سید جمیل»، پرستار این بخش واکسن کرونا را دریافت کردند.

وزیر بهداشت در این مراسم از آغاز همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش‌های مراقبت‌های ویژه در ۶۲۵ بیمارستان خبر داد:

«واکسیناسیون را با خانواده خود شروع می‌کنیم تا نشان دهیم خون فرزندان ما سرخ‌تر از خون بچه‌های دیگر نیست. امروز بطور همزمان واکسیناسیون کرونا برای پرستاران، پزشکان و نیروهای خدمات بخش‌های مراقبت‌های ویژه ۶۲۵ بیمارستان شروع می‌شود و تا اواخر بهمن منابع دیگر واکسن وارد کشور خواهد شد.»

به گفته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، «کیانوش جهانپور» در مرحله اول حدود چند ۱۰ هزار دوز واکسن وارد کشور شده و واکسیناسیون با روزانه ۱۰۰۰ نفر آغاز می‌شود. طبق اعلام جهانپور، با ارزیابی مجدد سیستم میزان تزریق روزانه بطور تصاعدی افزایش پیدا می‌کند.همزمان با تهران، واکسیناسیون در چندین استان دیگر از جمله فارس و قزوین هم آغاز شده است.

طبق مقاله منتشر شده در ژورنال «The Lancet»، واکسن روسی اسپوتنیک V در فاز سوم آزمایش‌های بالینی اثربخشی بالای ۹۰ درصد داشته و عوارض جانبی جدی هم ندارد. این مقاله بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده از ‍۱۹,۸۶۶ داوطلب در دو گروه است و همچنین افراد بالای ۶۰ سال هم مدنظر قرار گرفته‌اند. در دور سوم آزمایش‌های بالینی روی ۲۱۴۴ فرد بالای ۶۰ سال، کارایی این واکسن ۹۱.۸ اعلام شده است. اکثر عوارض جانبی مربوط به درد در محل تزریق واکسن و همچنین کاهش سطح انرژی بوده‌اند.

  مولکول جدیدی که می‌تواند به درمان سرطان‌های خطرناک کمک کند

طبق برنامه‌ریزی انجام شده و اولویت‌بندی موجود در سند واکسیناسیون، ابتدا افراد شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) واکسن دریافت می‌کنند و بعد از آن به سایر کادر درمان، گروه‌های آسیب‌پذیر در خانه سالمندان، افراد بالای ۶۵ سال و گروه‌های دیگر واکسن تزریق خواهد شد.

وزارت بهداشت تا زمان تولید داخلی واکسن، واردات واکسن از کشورهای دیگر را در دستور کار دارد. به نظر می‌رسد این واکسن‌ها از هند، چین، روسیه و همچنین کمپانی آسترازنکا وارد کشور می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان