• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • وال استریت جورنال: آمریکا چهار نفتکش حامل بنزین ایران را توقیف کرده است

وال استریت جورنال: آمریکا چهار نفتکش حامل بنزین ایران را توقیف کرده است

مقامات ایالات متحده می‌گویند که این کشور چهار نفتکش حامل بنزین ایران را به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا توقیف کرده است.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد در گزارشی بدون اشاره به نام این مقامات آمریکایی گزارش داد که نفتکش‌های لونا، پاندی، برینگ و بلٌا طی روزهای اخیر در آب‌های آزاد توقیف شده‌اند و اکنون در مسیر هوستون، ایالت تگزاس، هستند.

این گزارش می‌افزاید که انتظار می‌رود مقامات ارشد آمریکایی هنگام پهلو گرفتن این نفتکش‌ها در بندر حضور داشته باشند.

ماه گذشته دادستانی فدرال ایالات متحده درخواست توقیف چهار نفتکش ایرانی را که عازم ونزوئلا بودند تسلیم مقامات آمریکا کرده بود. واشینگتن تلاش می‌کند که مانع دستیابی ایران و ونزوئلا به منابع مالی و کالاهایی شود که به آنها کمک می‌کند همچنان قدرت خود را حفظ کنند.

یک مقام آمریکایی به وال استریت جورنال می‌گوید که این نفتکش‌ها بدون استفاده از نیروی نظامی توقیف شده‌اند. وی اما از بیان جزییات واقعه خودداری کرده است.

ایالات متحده سال گذشته سعی کرد که با توسل به توافق‌نامه‌های همکاری قضایی بتواند کنترل نفتکش ایرانی را که بریتانیا در جبل الطارق توقیف کرده بود در اختیار بگیرد، اما ناکام ماند.

یک قاضی فدرال در واشینگتن هفته گذشته در رابطه با نفتکش ایرانی گریس ۱ حق را به دولت ایالات متحده داد و گفت که دادستان فدرال مستندات کافی ارائه کرده که نشان می‌دهد محموله این نفتکش متعلق به یک سازمان تروریستی بوده است. این نفتکش به رغم مخالفت‌های آمریکا تابستان سال گذشته در نهایت آزاد شد.

وال استریت جورنال می‌افزاید زمانی که دادستان فدرال آمریکا خواستار توقیف این نفتکش‌ها شد، دو نفتکش برینگ و بلٌا در آب‌های دماغه سبز بودند. آخرین سیگنال‌های رادیویی نفتکش‌های پاندی و لونا هم ماه گذشته از دریای عمان ارسال شده است.

  اولین اظهارات فغانی پس از پناهندگی در سوئد | تخصص‌شان سوزاندن سرمایه‌هاست

در دادخواست دولت ایالات متحده آمده که بازرگانان ایرانی وابسته به سپاه پاسداران از طریق شرکت‌های صوری که برای دور زدن تحریم‌های آمریکا راه انداخته‌اند، تلاش می‌کردند تا محموله این نفتکش‌ها را بفروشند.

ساعاتی بعد از این گزارش، خبرگزاری آسوشیتدپرس جزییاتی بیشتر از رخداد ارائه کرد و به نقل از مقامات آمریکایی نوشت این نفتکش‌ها عازم ونزوئلا بودند، اما هیچ وقت به مقصد نرسیدند.

این گزارش می‌گوید که دادستان فدرال ایالات متحده ادعا کرده است، نفتکش‌ها حامل ۱.۱ میلیون بشکه بنزین ایران بودند.

تهران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده‌ است، اما حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران پیش از این هشدار داده بود که اگر آمریکا برای نفتکش‌های ایرانی مشکل ایجاد کند، ایران دست به تلافی خواهد زد.

منبع: https://www.radiofarda.com/a/wsj-u-s-seizes-iranian-fuel-cargoes-for-first-time-/30782494.html

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان