نصرت الله نوحیان درگذشت

نصرت الله نوحیان (نوح) صبح روز سه شنبه ۱۱ اگوست ۲۰۲۰ برابر با ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ در بیمارستان استنفورد در لحظه ای که دستش را دخترش روشنک می فشرد عمر ابدی بدست آورد و جهان خاکی را ترک کردند.
این دوست گرامی که من افتخار همکاری با او ظرف ۱۰ سال گذشته را داشتم گنجینه ای از شعر و ادبیات فارسی بود. روز اولی که برای گرفتن اولین برنامه ی تلویزیونی او به نام “قرنها شعر” در استودیو تلویزیون پیام جوان جمع شده بودیم و در حال آماده کردن سن و دوربین بودم به مدت یک ساعت اشعار مرحوم اخوان ثالث را برایم حفظ و بدون هیچ تپقی خواند. در آن موقع متوجه شدم که با یک شخص معمولی طرف نیستم و او واقعا با تمام وجودش با قصد به خدمت به ایران و ایرانی برای تولید این برنامه ها به تلویزیون آمده است.

نصرت الله نوحیان در سال ۱۳۱۰ در شهر سمنان چشم به این دنیا گشود و خاطرات دوران جوانیش را پس از فوت پدر برایم تعریف می کرد که به این خاطر نتوانست بالاتر از کلاس پنجم درس بخواند ولی از بچگی هر شعری که مادرش برای او می خواند را حفظ می کرد. بعد از اینکه مجبور به کار شد با آشنایی با سروش کسرایی در شعر، ادبیات راه استادی گرفت و با ورودش به سیاست نوشتن و سرودن را پیشه کرد. بعد از سفرش به تهران فعالیتهای سیاسی اش را ادامه داد تا جایی که چند بار به زندان افتاد. به من می گفت که زندان در آن زمان دانشگاه بود و در این میان با شخصیتهای زیادی آشنایی پیدا کرد. روزنامه چلنگر با مدیریت محمد علی افراشته اشعار او را برای اولین بار چاپ کرد و بعد بواسطه یکی از دوستانش با نداشتن مدرک دیپلم در روزنامه کیهان شروع به خبرنگاری کرد. در یکی از سفرهایش به همدان در دهه ۳۰ در مقبره ابن سینا شعری از او به یادگار مانده که یکروز بایستی آنرا شخصا ببینم.
برای آشنایی بیشتر با آثار او از جمله طنز در ادبیات فارسی و خاطرات او با نویسندگان وقت می توانید در کانال یوتیوب پیام جوان از زبان خودش مشاهده کنید.
او همسرش را بسیار دوست داشت و بعد از فوت وی ضربه ی روحی سختی بهش وارد شد بطوری که حافظه ی استثنایی او رو به تقلیل رفت. در دو سال گذشته به علت ضعف جسمی نتوانستیم برنامه های جدیدی تولید کنیم و آخرین برنامه تلویزیونی او قبل از نوروز امسال از ذبیح بهروز بود.
آقای نوح یک شخصیت برجسته در زنده نگه داشتن ادبیات و اشعار فارسی است و در مجموعه ۴ جلد یادمانده ها کتابهایی به جا گذاشته است که تحقیقات وسیع او برای بدوش گرفتن این مسئولیت بزرگ را آشکار میکند.
درگذشت استاد نوح را به خانواده محترم او و ایرانیان غیور که کمر به خدمت به ایران زمین تا آخرین نفس را بسته اند تسلیت می گویم.
روحش شاد
شهرداد خبیر

  مقاومت اسلامی در عراق مسئولیت حمله پهپادی به پایگاه نظامی آمریکا در مرز اردن و سوریه را برعهده گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان