• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • نتایج پژوهشی جدید: کارایی ۷۶ درصدی یک دوز واکسن کرونا آکسفورد تا ۳ ماه

نتایج پژوهشی جدید: کارایی ۷۶ درصدی یک دوز واکسن کرونا آکسفورد تا ۳ ماه

پژوهشگران در سراسر جهان در حال کار روی واکسن کرونا هستند و تا به امروز با نمونه‌های مختلف آن روبه‌رو شده‌ایم. یکی از این واکسن‌ها تولید محققان آکسفورد است که نسبت به واکسن‌های فایزر و مدرنا قیمت پایین‌تری دارد. حالا طبق پژوهشی جدید، یک دوز از واکسن کرونا آکسفورد می‌تواند در فاصله ۲۲ تا ۹۰ روز اثربخشی برابر ۷۶ درصد داشته باشد.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد مقاله جدید خود درباره تزریق یک دوز واکسن کرونا را به ژورنال «The Lancet» ارسال کرده‌اند، البته همچنان چاپ نشده. این مقاله که همچنان مراحل بررسی را طی می‌کند، حاوی اطلاعات بیشتری درباره آزمایش‌های بالینی این واکسن کرونا است.

در این مقاله داده‌های مربوط به آزمایش‌ها از تاریخ ۱۷ آذر به چشم می‌خورد که شامل ۲۰۱ مورد اضافه ابتلا به کرونا همراه با بروز علائم می‌شود. در پژوهش گذشته تعداد این افراد ۱۳۱ نفر گزارش شده بوده که حالا شمار آن‌ها به ۳۳۲ مورد افزایش پیدا کرده است.

مقاله اخیر به فاصله میان دو دوز واکسن کرونا آکسفورد اشاره دارد. در صورتی که دوز دوم در فاصله کمتر از ۶ هفته تزریق شود، اثربخشی برابر ۵۴.۹ درصد دارد که با افزایش این مدت به ۱۲، کارایی آن به ۸۲.۴ درصد می‌رسد.

این پژوهش همچنین شامل جزئیاتی درباره تزریق یک دوز هم می‌شود و از کارایی ۷۶ درصدی آن در برابر بروز علائم کرونا در ۹۰ روز اولیه پس از واکسیناسیون خبر می‌دهد. زمانی که ۲۲ روز پس واکسیناسیون بدن در برابر کرونا مقاومت نشان می‌دهد، عملکرد سیستم ایمنی در بازه ۹۰ روز کاهش پیدا نمی‌کند.

پروفسور «اندرو پولارد»، محقق ارشد آزمایش واکسن آکسفورد به این موضوع اشاره دارد که داده‌های جدید از سیاست پیشنهادی مبنی بر فاصله زمانی ۱۲ هفته‌ای برای تزریق واکسن حمایت می‌کند:

  کاهش خطر ابتلا به سرطان های ارثی با مصرف روزانه موز

«داده‌های جدید تاییدیه مهمی برای داده‌های اولیه که توسط رگولاتورهای برای صدور مجوز استفاده اضطراری صادر شد، محسوب می‌شود. این داده‌ها همچنین از سیاست پیشنهادی کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا (JCVI) برای فاصله ۱۲ هفته‌ای میان تزریق دو دوز واکسن پشتیبانی می‌کند. علاوه بر این به ما اطمینان می‌دهد که افراد ۲۲ روز پس از تزریق یک دوز در برابر کرونا مصونیت پیدا می‌کنند.»

داده‌های مقاله جدید روی این موضوع تاکید می‌کند که بیش از سطح دوز، فاصله زمانی میان آن‌ها روی اثربخشی تاثیرگذار است. این داده‌ها در راستای پژوهش‌های گذشته درباره افزایش اثربخشی واکسن‌هایی مانند مالاریا و آنفلونزا قرار دارد.

پژوهشگران در مقاله اخیر همچنین به توانایی واکسن کرونا آکسفورد در کاهش میزان انتقال کرونا هم اشاره کرده‌اند. در حقیقت پس از تزریق اولین دوز واکسن، نمونه‌های داوطلبان از کاهش ۶۷ درصدی قدرت انتقال ویروس خبر می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان