• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • نامه ۱۷۰ تن به مجلس برای اعطای تابعيت به فرزندان مادر ايرانی

نامه ۱۷۰ تن به مجلس برای اعطای تابعيت به فرزندان مادر ايرانی

گروهی از استادان و پژوهشگران علوم اجتماعی در نامه‌ای به مجلس ایران خواسته‌اند لايحه‌ اعطای تابعيت به فرزندانی که مادر ايرانی دارند را تصویب کند. آنها نداشتن این حق را تبعیضی آشکار با تبعات اجتماعی نامطلوب دانسته‌اند.روز شنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ مه) نامه‌ای از سوی ۱۷۰ استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم اجتماعی در ایران منتشر شد که در آن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته شده است لایحه‌ای را تصویب کنند که به فرزندانی که مادر ایرانی دارند، تابعیت ایرانی می‌دهد. این لایحه به زودی در مجلس به رای گذاشته خواهد شد. آنها این را فرصتی برای اصلاح قانونی دانسته‌اند که هم “تبعیض آشکار جنسیتی است” و هم “پیامدهای اجتماعی نامطلوبی” دارد.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

بر اساس قوانین فعلی ایران مرد ايرانی تابعيت خود را به فرزندش انتقال می‌دهد، فرقی هم نمی‌کند که در کجا زندگی کند، مقیم ایران باشد یا نباشد. در مقابل زن ایرانی که همسر او تبعه ایران نیست، حق انتقال تابعيت خود به فرزندش را ندارد، حتی اگر فرزند او در ایران متولد شده باشد. فرزندان این زنان تا سن ۱۸ سالگی ایرانی محسوب نمی‌شوند.

امضا کنندگان نامه به نمایندگان مجلس گفته‌اند که چنین قانونی نه فقط تبعیض در حق زن است، که معضلات اجتماعی‌ در پی دارد. آنها به مجلس یادآور شده‌اند که دیگر کشورها دهه‌هاست که “بر حسب تجربه قوانینشان را اصلاح کرده‌اند و در ایران هم وقت آن رسیده و حتی دیرشده است” که بنا بر ضرورت‌ها و نیازهای اجتماعی این اصلاح قانونی صورت گیرد.

از نظر این گروه از استادان و پژوهشگران علوم اجتماعی “انتقال تابعیت از طریق مادر هم از منظر منافع ملی و هم برای افزایش تعلق ملی و ایرانی فرزندان مادران ایرانی” گامی مهم است و به کاهش مشکلات این مادران و فرزندان منجر می‌شود.

  Gandhi scion comes into his own as India polls near finish

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

فرزندانی که تابعیت ایرانی ندارند با کدام مشکلات در ایران سر می‌کنند؟

۱۷۰ استاد و پژوهشگر به معضلات عدیده این مادران و فرزندان اشاره کرده‌اند. از جمله این که: “محروميت قانونی کنونی در بسیاری از موارد به طرد اجتماعی فرزندان مادران ایرانی، افزایش نارضایتی این مادران و فرزندانشان و آسیب‌های اجتماعی متعددی انجامیده‌ است.»

آنها گفته‌اند گسترش فقر در میان این فرزندان بی‌‌شناسنامه در نواحی مختلف كشور “از تبعات این تبعیض قانونی است”. این کودکان از بسیاری تسهیلات محرومند از جمله “حق درمان و تحصيل باکیفیت و رایگان”.

فعالان مدنی سال‌هاست که خواهان تغییر قوانین در این زمینه شده‌اند. در سال‌های گذشته طرح‌های مختلفی به مجلس ارائه شده که سرانجامی نداشته‌اند. نویسندگان نامه نوشته‌اند: “خوشبختانه در آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ هيئت دولت لايحه‌ای را به تصويب رساند كه به موجب آن فرزندانی كه مادر آن‌ها ايرانی است می‌توانند به درخواست مادر خود به تابعيت سياسی ايران در آيند.»

امضاكنندگان نامه از نمایندگان خواسته‌اند اکنون که مجددا لایحه‌ای در این رابطه در مجلس طرح می‌شود، فرصت را از دست ندهند و با تصویب آن “گرهی از زندگی بسياری از بی‌شناسنامه‌های بی‌صدا و فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان غیرایرانی بگشایند و گامی مهم در جهت منافع ملی ایران، بسط عدالت و حفظ كرامت انسانی فرزندان مادران ايرانی بردارند.”

Read more here:: نامه ۱۷۰ تن به مجلس برای اعطای تابعيت به فرزندان مادر ايرانی

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان