• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ناسا یک فایل صوتی از سفر مریخ‌نورد «استقامت» در فضا منتشر کرد

ناسا یک فایل صوتی از سفر مریخ‌نورد «استقامت» در فضا منتشر کرد

مریخ‌نورد «استقامت» ناسا در مسیر خود به سمت سیاره سرخ قرار دارد و کمتر از ۱۰۰ روز دیگر به مقصد خود می‌رسد. حالا آژانس فضایی آمریکا یک فایل صوتی از سفر این کاوشگر منتشر کرده است.

ناسا با انتشار این فایل صوتی تجربیات این مریخ‌نورد در رسیدن به مریخ را در اختیار ما قرار می‌دهد. این صداها توسط میکروفن‌ موجود روی استقامت ضبط شده‌اند. در فضا هوا وجود ندارد و شنیدن صدا با آنچه در زمین تجربه می‌کنیم، متفاوت است.

صداها ارتعاشاتی هستند که از طریق هوا منتقل می‌شوند، اما میکروفن موجود روی کاوشگر ناسا می‌تواند ارتعاشات را از طریق بدنه جمع‌آوری کند. ناسا درباره عملکرد این میکروفن گفته:

«همانطور که هر طرفدار فیلم‌های علمی و تخیلی می‌داند، خلا موجود در فضا باعث می‌شود به محیط نامناسبی برای انتقال صدا تبدیل شود. البته این به معنای آن نیست که نمی‌توان راه دیگری برای این کار پیدا کرد. امواج صوتی می‌توانند از طریق اجسام جامد حرکت کنند. زمانی که این ارتعاشات مکانیکی توسط یک قطعه الکتریکی ثبت می‌شوند، آن‌ها برخی مواقع به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شوند.»

در این فایل صوتی چیز زیادی برای شنیدن وجود ندارد، با این حال یک خبر خوب برای دانشمندان محسوب می‌شود. این فایل نشان می‌دهد که میکروفن استقامت به خوبی کار می‌کند و محققان می‌توانند به صدای فرود روی مریخ گوش دهند. مهندسان روی شنیدن صدای لمس مریخ توسط استقامت حساب باز نکرده‌اند، اما دستیابی به هرگونه صدایی یک امتیاز محسوب می‌شود.

یکی از مهندسان ناسا به نام «دیوید گرول» در بیانیه‌ای اعلام کرده:

«در حالی که گوش دادن به صدای فضاپیمای در حال عملیات بااهمیت است، این فایل صوتی معنای مهم‌تری دارد. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم ما کار می‌کند و آماده ثبت برخی صداها در هنگام فرود روی مریخ است. دستیابی به این صدا لزومی ندارد، اما یک قابلیت جالب است. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، مانعی برای ماموریت آن نخواهد بود، اما حتی اگر بخشی از صدای فرود ضبط شود، بسیار جالب خواهد بود.»

  The Latest: Guaidó asks for relations with US military

باید منتظر فرود استقامت روی سیاره سرخ بمانیم تا ببینیم صداهای مربوط به فرود خود را ضبط می‌کند یا خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان