• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • نابودی سلول‌های سرطانی به کمک نانوذرات شبیه به گلوله و لیزر

نابودی سلول‌های سرطانی به کمک نانوذرات شبیه به گلوله و لیزر

نانوذرات ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارند و دانشمندان به دنبال استفاده از آن‌ها برای نابودی سلول‌های سرطانی هستند. اخیرا تیمی از محققان توانسته‌اند از آن‌ها برای مقابله با سرطان «مزوتلیوما» استفاده کنند.

این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه «کمبریج» و «لیدز» صورت گرفته و در آن از نانوذرات ساخته شده از طلا استفاده شده که محبوبیت بالایی در تحقیقات مربوط به نابودی سلول‌های سرطانی دارد. فرقی نمی‌کند این نانوذرات به چه شکل مانند ستاره، کره یا لوله باشند، در تمام اشکال عملکرد مناسبی در زمینه درمان سرطان از خود نشان می‌دهند. این نانوذرات به سلول نفوذ کرده و برای نابودی آن‌ها، گرم می‌شوند.

نانوذرات طلا موجود در پژوهش جدید به شکل استوانه هستند که اندازه‌ای برابر یک هزارم ضخامت موی انسان دارند. این نانوذرات شبیه به گلوله با رسوب طلا درون نانومیله‌های نقره در دمای اتاق ساخته می‌شوند و سپس روی سطح جمع شده که حل شدن نقره را در پی دارد. در نهایت یک لوله توخالی با جنس طلا باقی می‌ماند.

با دستکاری این فرایند، محققان می‌توانند خواص فیزیکی چنین لوله‌هایی را تنظیم کنند که از میان آن‌ها میان به ضخامت و ترکیب دیواره اشاره کرد. این خواص با طول موج‌های مختلف نور تغییر پیدا می‌کنند. این تیم از دانشمندان با طراحی منحصر به‌فرد خود توانستند با سلول‌های سرطان مزوتلیوما مقابله کنند.

دکتر «ارسلان آزاد» از دانشگاه کمبریج درباره این روش درمان اعلام کرده:

«مزوتلیوما یکی از سرطان‌های سخت برای درمان محسوب می‌شود و با درمان‌های کنونی می‌توانیم افراد را برای چندین ماه زنده نگه داریم. به همین دلیل نیازمند درمان‌های جدید و موثر هستیم.»

نانولوله‌های این تیم با جنس طلا به سلول‌های مزوتلیومای کشت شده در آزمایشگاه اضافه شدند و سلول‌ها به گونه‌ای آن‌ها جذب کردند که به هسته و در نتیجه DNA آن نزدیک شدند. سپس این تیم از لیزر استفاده کرد که می‌تواند بدون آسیب به بافت‌های اطراف، به بافت موردنظر نفوذ کند. دمای نانولوله‌ها با جذب آن افزایش پیدا می‌کند و در نهایت نابودی سلول سرطانی را در پی دارد.

  ربیع‌خواه: پنالتی درست بود

در حال حاضر دانشمندان به دنبال بهبود بیشتر نانولوله‌ها هستند تا عملکرد دقیقتری داشته باشند و آسیب کمتری به سلول‌های سالم وارد شود. این احتمال وجود دارد که این نانوذرات برای افزایش توانایی خود در نابودی سلول‌های سرطانی با داروها ترکیب شوند. نتیجه کار محققان در ژورنال «Small» به چاپ رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان