• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • مینو محرز: ویروس جهش‌یافته کرونا احتمالا قبلا وارد ایران شده است

مینو محرز: ویروس جهش‌یافته کرونا احتمالا قبلا وارد ایران شده است

با انتشار خبر شناسایی گونه جهش‌یافته‌ای از ویروس کرونا در بریتانیا، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونای ایران احتمال می‌دهد چنین ویروسی قبلا وارد ایران شده باشد.

مینو محرز چهارشنبه سوم دی ماه با اشاره به “افزایش چشمگیر” قدرت سرایت کرونا با ویروس جهش‌یافته به خبرگزاری ایسنا گفته با توجه به “سرایت گسترده کرونا” در موج اخیر آن در ایران احتمال دارد که این گونه قبلا وارد کشور شده باشد.

موج سوم کرونا در ایران از اواخر شهریور و اوایل مهر ماه آغاز شد و برخلاف دو موج قبلی شدت شیوع و دوره اوج‌گیری آن بسیار شدیدتر بود.

در این دوره، به خصوص در آبان ماه موارد ابتلا به کرونا و مرگ در میان مبتلایان به بیماری کووید۱۹ به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش و بارها به رکوردهای جدید و بی‌سابقه‌ای برجا گذاشت. شمار قربانیان در آبان ماه حدود ۳۵ درصد کل فوتی‌ها از آغاز تائید رسمی ورود کرونا به ایران تا پایان این ماه بود.

کند شدن شیوع کرونا در آذر ماه

از ابتدای آذر ماه روند ابتلا و مرگ مبتلایان کرونایی در ایران با نوسان‌هایی کاهشی بوده است. روز سه‌شنبه تعداد مبتلایان شناسایی شده در ۲۴ ساعت گذشته شش هزار و ۲۰۸ نفر اعلام شد و این رقم کمتر از نصف مبتلایان جدید در میانه آذر ماه بوده است.

مینو محرز با تاکید بر ضرورت تحت نظر گرفتن مشخصات ژنتیکی ویروس گفته است: «باید مرتبا ژنوتایپ ویروس را بررسی کنیم تا متوجه شویم که ویروسی که در ایران است، کدام ژنوتایپ است. در این صورت می‌توانیم قطعی اعلام کنیم که آیا ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس هست به ایران آمده یا هنوز وارد کشور ما نشده است.»

  آیدا شاکرمی،‌ خواهر بزرگتر نیکا شاکرمی به دلیل نداشتن حجاب اجباری بازداشت شد

او می‌گوید در جهشی که در ویروس کرونا در بریتانیا اتفاق افتاده قدرت سرایت کرونا “ده‌ها و صدها برابر” شده، اما شدت بیماری‌زایی آن تغییری نکرد است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان