• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • مینو محرز: مدرکی از ورود کرونای جهش‌یافته به ایران وجود ندارد

مینو محرز: مدرکی از ورود کرونای جهش‌یافته به ایران وجود ندارد

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته است “هر چند فعلا در ایران امکان توالی‌یابی دقیق ویروس را نداریم اما مدرکی هم برای ورود این ویروس جهش یافته به ایران در دست نیست.

مینو محرز چهارشنبه سوم دی ماه با اشاره به “افزایش چشمگیر” قدرت سرایت کرونا با ویروس جهش‌یافته به خبرگزاری ایسنا گفته بود با توجه به “سرایت گسترده کرونا” در موج اخیر آن در ایران، احتمال دارد که این گونه قبلا وارد کشور شده باشد.

موج سوم کرونا در ایران از اواخر شهریور و اوایل مهر ماه آغاز شد و برخلاف دو موج قبلی شدت شیوع و دوره اوج‌گیری آن بسیار شدیدتر بوده است.

خانم محرز با اشاره به اینکه “تا به حال امکان رصد کامل توالی این ویروس در ایران را نداشتیم”، افزود: «باید ویروس را به طور مرتب رصد کرد تا مشخص شود تغییری در آن ایجاد شده یا نه، کاری که معمولا در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود.»

این کارشناس اظهار داشت، “به تازگی در حال راه‌اندازی امکاناتی برای این منظور هستیم که در این صورت توالی‌یابی دقیق ویروس فراهم خواهد شد”.

نوع جدیدی از ویروس کرونا دانشمندان و سیاستمداران بریتانیا را به شدت نگران کرده است. ویروس جهش یافته کرونا در حال حاضر به سرعت در جنوب شرقی بریتانیا در حال گسترش است.

چندی پیش مت هنکوک، وزیر بهداشت این کشور به فرستنده بی بی سی گفته بود که این ویروس از کنترل خارج شده و “ما باید آن را دوباره تحت کنترل درآوریم”.

شماری کشورهای اروپایی پروازهای خود به بریتانیا را متوقف کرده‌اند.

  Two black bears caught in intense fight in New Jersey backyard

ویروس جهش‌یافته و توان مقابله واکسن‌های موجود

بر اساس بررسی‌های اولیه دانشمندان در بریتانیا، نوع جدید ویروس کرونا دارای تعداد زیادی تغییرات ژنتیکی است که غیرمعمول است. این جهش ژنتیکی در پروتئین خارمانند ویروس رخ داده است که واکسن شرکت فایزر بیون‌تک آنرا هدف قرار می‌دهد و در مقابل آن ایمنی ایجاد می‌کند. به همین دلیل نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است این واکسن بر نوع جدید ویروس کرونا عمل نکند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان