میانجی‌گری آذربایجان میان ترکیه و اسرائیل

رجب طیب اردوغان، رئيس جمهوری ترکیه روز جمعه پنجم آذر (۲۵ دسامبر) پس از اقامه نماز جمعه در استانبول در جمع خبرنگاران گفت سیاست اسرائیل در قبال فلسطین پذیرفتنی نیست. اما او تاکید کرد مناسبات در زمینه تبادل اطلاعات با اسرائیل قطع نشده و همچنان ادامه دارد. به گفته اردوغان ترکیه تنها در مورد برخی مقامات عالیرتبه اسرائیل با مشکلاتی مواجه شده است.

ترکیه و اسرائیل پس از سال‌ها مناقشه و تنش اکنون قصد دارند مناسبات خود را عادی کنند. هر دو کشور قبلا سفرای خود را فرا خوانده بودند. اردوغان از کشته‌شدن ده‌ها فلسطینی در نوار غزه در سال ۲۰۱۸ از سیاست‌های اسرائیل انتقاد کرده بود. با این وجود آنکارا و تل آویو مناسبات تجاری خود را ادامه دادند.

میانجی‌گری علی‌اف بین ترکیه و اسرائیل

“جروزالم پست” در ارتباط با میاجی‌گری الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان میان ترکیه و اسرائیل گزارش داده است.

علی‌اف طبق نوشته رسانه‌های اسرائیل در تماس تلفنی با اردوغان درباره راه‌های عادی سازی روابط ترکیه با اسرائیل صحبت کرده است.

جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه آذربایجان نیز هفته پیش در تماس تلفنی با گابی اشکنازی همتای اسرائیلی خود اعلام کرده بود که آذربایجان علاقمند است برای بهبود روابط اسرائیل و ترکیه تلاش کند.

مشاوران علی‌اف هم گفتهاند که اردوغان با اسرائیل دشمنی نمی‌ورزد، اما دستیاران او که بعدها کنار گذاشته شدند، او را تحریک کرده‌اند.

آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره‌باغ کوهستانی به کمک پهپادهای اسرائیل و ترکیه بر ارمنستان پیروز شد.

آذربایجان و اسرائیل مناسبات راهبردی نظامی و اقتصادی دارند. برخلاف آن روابط دیپلماتیک و سیاسی ترکیه با اسرائیل تیره شده اما مناسبات اقتصادی و امنیتی دو کشور همچنان ادامه داشته است.

  President Trump’s claim that migrants are being sent to sanctuary cities

رسانه‌های ترکیه از کمک‌های تسلیحاتی اسرائیل به آذربایجان و رویکرد این کشور در مسئله قره‌باغ نیز استقبال کردند.

جروزالم پست در گزارش خود نوشته است که هیچ مقامی مایل به اظهارنظر درباره برقراری مناسبات ترکیه و اسرائیل نشده است. نتانیاهو و اردوغان تحولات سیاسی واشنگتن را دنبال می‌کنند. قرار است جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا به زودی وارد کاخ سفید شود.

مسئله دیگری که برای ترکیه مهم است حل و فصل اختلاف گازی در مدیترانه شرقی است. اسرائیل با یونان و قبرس در عملیات انرژی منطقه‌ای همکاری نزدیک دارد و آنکارا ممکن است بخواهد روی این همکاری تاثیر بگذارد.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در پایان گزارش خود در این ارتباط نوشته است بعید به نظر می‌رسد که اسرائیل حاضر باشد برای جلب رضایت اردوغان که در هر فرصتی از دولت اسرائیل انتقاد کرده بخواهد مناسبات خود را با یونان و قبرس به خطر بیاندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان