• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • موافقت رهبر ایران با بررسی دوباره لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام

موافقت رهبر ایران با بررسی دوباره لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام

معاون حقوقی رئیس جمهور ایران اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی با درخواست دولت حسن روحانی برای تمدید مهلت بررسی لوایح گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کرده است.

روزنامه ایران روز دوشنبه ۲۴ آذر متن مصاحبه مکتوب خود با لعیا جنیدی را منتشرکرده است که در آن می‌گوید مقدمات رسیدگی دوباره لوایح مربوط به پولشویی و اصلاح نظام مالی فراهم شده است.

گروه ویژه اقدام مالی به دلیل امتناع جمهوری اسلامی از تصویب برخی از این لوایح، ایران را به فهرست سیاه خود بازگردانده و به همه کشورها اختیار داده است که در نقل و انتقال‌های مالی با ایران به طور مستقل اقدام کنند.

به این ترتیب هر کشوری می‌تواند برای ایمن نگه داشتن سیستم‌ بانکی خود از احتمال مشارکت در پولشویی و تامین مالی فعالیت‌های تروریستی از طریق نقل و انتقالات و نظام بانکی ایران به طور مستقل دست به اقدام بزند.

هفته گذشته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلت نظام، از نامه دولت حسن روحانی به آیت‌الله علی خامنه‌ای درباره بررسی دوباره این لوایح در مجمع تشخیص مصلت نظام خبر داده بود.

معاون حقوقی رئیس جمهور ایران با تایید این سخن گفت که دولت همراه با ارائه پیشنهاد حقوقی برای پوشش دادن برخی دغدغه‌های اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، درخواست تمدید مدت رسیدگی به لوایح باقی‌مانده را کرده بود که رهبر جمهوری اسلامی با این موضوع موافقت کرد و لوایح را به مجمع ارجاع داد.

از چهار لایحه‌ای که باید در این زمینه تصویب نهایی شوند، دو لایحه مقابله با جرایم سازمان یافته فراملی موسوم به پالرمو و مقابله با تأمین مالی تروریسم با وجود اصرار دولت حسن روحانی، همچنان در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف است.

  بحران شیرخشک در ایران همچنان ادامه دارد

به گفته لعیا جنیدی، «در مورد معاهده پالرمو با توجه به طی فرآیند مقرر در قانون اساسی، تنها یک هماهنگی لازم است و در مورد معاهده مقابله با تأمین مالی تروریسم باید مابقی فرآیند طی و مواردی از ایرادات شورای نگهبان که رفع نشده، در مجمع مورد رسیدگی و تصمیم‌گیری واقع شود».

حسن روحانی اسفند سال گذشته، پس از بازگشت ایران به لیست سیاه، خطاب به اعضای مجمع تشخیص گفته بود که باید «پاسخگوی موضع‌گیری غیرکارشناسانه» خود به خاطر قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف باشند.

مخالفان تصویب این لوایح می‌گویند در صورت تصویب این دو لایحه، کمک‌های مالی ایران به گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به ایران مانند حزب‌الله لبنان با مشکل مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان