مهلت ۱۵ روزه مکرون به رهبران مسلمانان فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه یک مهلت ۱۵ روزه برای پذیرش منشور «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» توسط رهبران مسلمانان ساکن فرانسه تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، او با تاکید بر اینکه اسلام یک دین ست و یک «جنبش سیاسی» نیست، تدوین و اعلام این منشور را گامی برای مقابله با اسلام‌گرایی افراطی و مقابله با دخالت‌های خارجی در نهادهای اسلامگرا در این کشور توصیف کرده است.

منشور آقای مکرون روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان و در جریان دیدار او با هشت نفر از رهبران شورای مسلمانان فرانسه مطرح شده است.

رئیس‌جمهور فرانسه پیش از این نیز بر «لزوم دفاع از ارزش‌های سکولار در مقابل اسلام افراطی و کنترل بیشتر بر بودجه خارجی مساجد» تاکید کرده بود.

محدودیت تدریس خانگی، الزام دانش‌آموزش به حضور در مدارس، نظارت بر آموزش امامان مساجد، پایان دادن به حضور امامان جمعه‌ای که از سوی کشورهای خارجی اعزام شده‌اند و تشکیل یک نهاد ملی برای مدیریت مساجد از دیگر مواردی است که دولت فرانسه برای مقابله با «اسلام‌گرایی افراطی» مدنظر دارد.

در روزهای اخیر، پس از آنکه ساموئل پتی، معلم ۴۷ ساله تاریخ، چند روز پس از نشان دادن کاریکاتورهای پیامبر اسلام، خارج از مدرسه توسط یک مهاجم ۱۸ ساله چچنی‌تبار به نام «عبدالله انزروف» سر بریده شد، دولت فرانسه اقدامات تازه‌ای برای مقابله به اسلام‌گرایی افراطی تدارک دیده است.

علاوه بر این حادثه، روز ۸ آبان نیز یک مهاجم تونسی‌تبار که فریاد «الله اکبر» سر می‌داد، به کلیسایی در شهر نیس حمله کرد. در جریان این حمله سه نفر کشته شدند و مهاجم سر یکی از قربانیان را برید.

پلیس ‌فرانسه در روزهای گذشته مجموعه‌ای از بازجویی‌ها و بازداشت‌های گسترده را برای مبارزه با آن‌چه «اسلام‌گرایی سایبری» خوانده‌ شده، ترتیب داده است.

  Minecraft player loses five-year-long game

نیروهای امنیتی این کشور با رخنه به شبکه‌هایی که مظنون به ترویج افراط‌گرایی مذهبی، نفرت‌پراکنی و تشویق به اعمال خشونت‌آمیزند، قلع و قمع گروه‌های اسلام‌گرای افراطی را آغاز کرده‌اند.

اظهارات امانوئل مکرون درباره دفاع از آزادی بیان و ارزش‌های سکولار در این کشور، در تعدادی از کشورهای اسلامی با واکنش منفی مواجه شد.

رهبران کشورهای اسلامی هنوز به درخواست تازه دولت فرانسه برای امضای منشور «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» واکنش نشان نداده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان