• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • مدارگرد امید امارات با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

مدارگرد امید امارات با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

مدارگرد «امید» امارات که تیر ماه امسال راهی فضا شده بود، پس از طی ده‌ها میلیون کیلومتر مسافت با موفقیت وارد مدار مریخ شد.

ورود امید به مدار مریخ نیازمند دستیابی به سرعت و زاویه مناسب بود و شانس موفقیت آن از ۵۰ درصد فراتر نمی‌رفت. در مرحله تزریق که با استرس زیادی برای اماراتی‌ها همراه بود، در صورتی که سرعت از حد مجاز فراتر می‌رفت مدارگرد فرصت ورود به مدار را از دست می‌داد و در صورتی که به سرعت مد نظر هم دست پیدا نمی‌کرد، به سطح سیاره سقوط می‌کرد.

موفقیت پروژه ‍۲۰۰ میلیون دلاری «مسبار الامل» امارات را پس از آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا و هند به پنجمین کشوری بدل کرد که فضاپیمای خود را راهی مریخ کرده است.

مدارگرد امید تیرماه امسال با کمک راکت ژاپنی میتسوبیشی «H-IIA» از مرکز فضایی «تانه‌گاشیما» این کشور به سمت مریخ پرتاب شد. این فضاپیما مطابق برنامه پس از ۷ هفت و تنها چند روز زودتر از فضاپیماهای آمریکا و چین به سیاره سرخ رسید.

پرتاب مدارگرد امید در پروژه‌ای مشترک با شرکت ۱۵۰ مهندس اماراتی و متخصصانی از دانشگاه‌های «کلرادو بولدر»، «ایالتی آریزونا» و «برکلی» طراحی شده و هدف از آن مطالعه تغییرات روزانه و فصلی جو مریخ است که تا کنون چندان به آن پرداخته نشده است. مدارگرد امید بدین منظور در مداری بیضوی به دور سیاره سرخ گردش می‌کند که به آن امکان می‌دهد در فواصل دورتر روی جو کلی این سیاره تمرکز کند.

مدارگرد این اطلاعات را با کمک طیف سنج مادون قرمز EMIRS، طیف سنج فرابنفش EMUS و دریافت کننده تصویر EXI جمع آوری کرده و با سرعتی بین ۲۵۰ کیلوبیت تا ۱.۶ مگابیت بر ثانیه مخابره می‌‌کند. امارات اعلام کرده که اطلاعات دریافتی را به صورت متن باز با بیش از ۲۰۰ دانشگاه و موسسه علمی در سراسر جهان به صورت رایگان به اشتراک خواهد گذاشت.

  موثرترین داروها برای درمان دیابت

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان