• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • محققان رنگ موی ماندگار و غیر سمی بر پایه ملانین تولید کردند

محققان رنگ موی ماندگار و غیر سمی بر پایه ملانین تولید کردند

محققان دانشگاه «نورث وسترن» موفق به تولید رنگ موی طبیعی و غیر مضر با استفاده از «ملانین» مصنوعی شدند. این رنگ موی جدید که فاقد مواد شیمیایی حساسیت‌زا است و ماندگاری بیشتری روی موها دارد، می‌تواند جایگزین رنگ‌های شیمیایی شود.

ملانین، رنگدانه اصلی پوست و مو است. در آرایشگاه‌ها معمولا برای روشن‌تر کردن رنگ موها و برای آنکه بتوانند موها را به رنگ مورد نظر رنگ آمیزی کنند، ابتدا از رنگ‌ها و پودرهای مخصوص روشن کننده مو استفاده می‌شود. بعد از آنکه رنگ پایه موها به اندازه کافی روشن شد، آرایشگر می‌تواند موها را به رنگ دلخواه رنگ آمیزی کند.

در این پروسه با استفاده از مواد شیمیایی، رنگدانه‌های مو از بین می‌روند تا رنگ مصنوعی جایگزین آن شود. علاوه بر این، بسیاری نسبت به مواد روشن کننده مو، حساسیت دارند که خود مشکلات مضاعفی را به وجود می‌آورد.

محققان تصمیم گرفتند، راهکاری متفاوت و جدید برای رنگ کردن موها ارائه بدهند و به جای از بین بردن ملانین، از ملانین مصنوعی کمک بگیرند .با چنین رویکردی، رنگ موی جدید ماندگاری بیشتری دارد و با چندین بار شستشو تغییر رنگ نمی‌دهد.

 

«کلودیا باتیستلا» از محققان این پروژه اعلام کرد:

«روش جدید رنگ آمیزی موها با کمک ملانین مصنوعی، مشکلات بروز حساسیت دیگر دیده نمی‌شود و رنگدانه‌های مو در معرض مواد شیمیایی مضر قرار نمی‌گیرد.»

بی‌شک توجه به سلامتی از موضوعات مهمی است که محققان و دانشمندان به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. در موی انسان دو نوع ملانین وجود دارد. «یوملانین» مسئول دانه‌های مشکی و قهوه‌ای است و «فیوملانین» مسئول دانه‌های زرد و قرمز در مو است. به علاوه ملانین در رنگ پوست و پر حیوانات نیز نقش دارد. «ناتان جیانسکی» از محققان دانشگاه نورث وسترن و مدیر انستیتوی بین المللی فناوری نانو معتقد است:

  نوزاد مادر سنگاپوری مبتلا به کرونا با آنتی بادی کووید۱۹ به دنیا آمد

«ملانین در پرهای پرندگان هم نمایش بسیار زیبایی از رنگ‌ها را نشان می‌دهد. به پر رنگارنگ طاووس نگاه کنید که چگونه ملانین توانسته چنین زیبایی را خلق کند.»

با کمک ملانین طبیعی و بدون خطر می‌توان امید داشت که آینده رنگ‌های طبیعی و غیر مضر به بازار عرضه شود که ماندگاری بالاتری نیز داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان