• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • محققان بریتانیایی: تزریق یک دوز واکسن فایزر ۹۰ درصد اثربخشی دارد

محققان بریتانیایی: تزریق یک دوز واکسن فایزر ۹۰ درصد اثربخشی دارد

برخلاف مطالعات قبلی تزریق یک دوز از واکسن کرونا فایزر طی ۳ هفته اثربخشی ۹۰ درصدی را در برابر این ویروس مرگبار ایجاد می‌کند.

در حالی که مطالعات قبلی از عدم کارایی بالای تزریق یک دوز واکسن کرونا حکایت داشتند، پژوهشی که توسط دانشگاه «ایست آنگلیا» بریتانیا صورت گرفته خلاف آنرا نشان می‌‌دهد. بر اساس پژوهش‌های پروفسور «پل هانتر» و «جیلیای برینارد» روی داده‌های ۵۰۰ هزار شهروند دریافت کننده این واکسن، ۲۱ روز پس از تزریق دوز اول اثربخشی واکسن فایزر به بالاترین حد خود می‌رسد که ۹۰ درصد است:

«ما دریافتیم که تا ۲ هفته پس از تزریق خبری از ایجاد سپر ایمنی در برابر ویروس نیست اما پس از آن اثربخشی به شکلی فزاینده رو به افزایش رفته و پس از ۲۱ روز به بالاترین سطح می رسد اما از ۹۰ درصد بالاتر نمی‌رود.»

آنها در واقع در روش تحقیقاتی محققان اسراییلی ایراداتی را پیدا کرده بودند که ناشی از عدم برآورد کارایی واکسن پس از ۱۸ روز از زمان تزریق بوده است. این دو محقق هشدار داده‌اند که ریسک ابتلای به بیماری در ۸ روز اولیه پس از تزریق واکسن دو برابر می‌شود که احتمالا ناشی از کاهش توجه افراد به رعایت مواردی نظیر استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

بریتانیا که جزو نخستین کشورهایی است که برنامه واکسیناسیون عمومی را راه‌اندازی کرده‌اند، با مشکل کمبود واکسن مواجه است و برای افزایش تعداد دریافت کنندگان آن برنامه تزریق دوز دوم را تا ۱۲ هفته به تاخیر انداخته است؛ از اینرو میزان اثربخشی دوز اول برای این کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  آمار مبتلایان به کرونا، امروز در ایران به ۱۵۳۴۰ نفر رسید

علاوه بر فایزر اخیرا پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کرده‌‌اند یک دوز از واکسن کرونا آکسفورد هم می‌تواند در فاصله ۲۲ تا ۹۰ روز اثربخشی ۷۶ درصدی داشته باشد. همچنین شرکت داروسازی «جانسون و جانسون» اثربخشی واکسن تک دوز خود در جلوگیری از ابتلا به کووید-۱۹ را در مجموع ۶۶ درصد و کارایی آن در جلوگیری از ابتلا به نوع شدید را ۸۵ درصد اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان