• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • قالیباف: سؤال نمایندگان مجلس از حسن روحانی دنبال می‌شود

قالیباف: سؤال نمایندگان مجلس از حسن روحانی دنبال می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، در واکنش به تذکر یک نماینده که چرا «طرح سؤال از رئیس‌جمهوری توسط هیئت‌رئیسه اعلام وصول نمی‌شود»، گفت که سؤال از حسن روحانی دنبال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت، در قالب اخطار قانون اساسی و همچنین تذکر آیین‌نامه‌ای گفت حدود «۲۰۰ نماینده مجلس» طرح سؤال از رئیس‌جمهوری را امضا کرده‌اند و هیئت‌رئیسه مجلس سابق آن را اعلام وصول کرده، ولی هنوز به کمیسیون‌های مربوط ارجاع نشده است.

او پرسیده که چرا هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم «به آیین‌نامه عمل نمی‌کند و با گذشت چند ماه هنوز سؤال از رئیس‌جمهوری را اعلام وصول نکرده است»؟

محمدباقر قالیباف هم در پاسخ به او گفته که «هیئت‌رئیسه به آیین‌نامه عمل کرده و سؤال از رئیس‌جمهوری نیز دنبال خواهد شد».

کاهش ارزش پول ملی، آشفتگی بازار مسکن و خودرو، تورم، سیاست‌های دولت در زمینه جبران خسارات کرونا و نحوه اجرای برجام، از محورهایی است که گروهی از نمایندگان در سؤال رسمی از حسن روحانی مطرح کرده‌اند.

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز ۲۱ تیرماه در یادداشتی با این طرح مخالفت کرده و گفته بود که سؤال مجلس از رئیس‌جمهوری «بر پیچیدگی شرایط خواهد افزود» و می‌تواند وضعیت سیاسی را به سمت «منازعه نگران‌کننده» نزدیک کند.

او در عوض به نمایندگان مجلس پیشنهاد داده بود که بهتر است پیش از سؤال از حسن روحانی، سؤالات خود را از وزرا بپرسند.

پیشتر، برخی نمایندگان از طرح سؤال فراتر رفته و خواستار استیضاح رئیس‌جمهوری شده بودند، ولی به دنبال مخالفت تلویحی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این درخواست متنفی شد.

رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: «اعتقاد راسخ دارم که دولت‌ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند» و «پی‌گیری امور به‌هیچ‌وجه سست نشود».

  اتکا به توان داخلی از مسیر شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گذرد | تخصیص منابع صندوق نوآوری به اولویت‌های کشور

حسن روحانی هم پس از این اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، کناره‌گیری از مقام ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت تا «لحظه آخر» و بدون توجه به «حاشیه‌سازی‌ها» در پست خود باقی خواهد ماند.

مجلس یازدهم که از خرداد امسال آغاز به کار کرده است، در دو ماه گذشته رویکردی تهاجمی را نسبت به دولت اتخاذ کرده و دولت حسن روحانی را که سال آخر خود را می‌گذراند، به «سوءمدیریت» و «بی‌کفایتی» به‌ویژه در امور اقتصادی متهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان