• Home
  • >
  • تکنولوژی
  • >
  • فناوری جدیدی که مشکل باتری‌های لیتیوم یونی را برطرف ‌می‌کند

فناوری جدیدی که مشکل باتری‌های لیتیوم یونی را برطرف ‌می‌کند

این روزها اغلب دستگاه‌‌های الکترونیکی به باتری‌‌های لیتیوم یونی مجهزند. اما این باتری‌‌ها از یک مشکل بزرگ رنج ‌می‌برند. بدین معنی که بعد از گذشت تقریبا یک سال، کارایی و بازدهی این باتری‌‌ها افت ‌می‌کند.

به بیانی دیگر، هرچه به عمر باتری‌‌های لیتیوم یونی اضافه ‌می‌شود، تونایی آن‌‌ها در حفظ و نگهداری شارژ کاسته ‌می‌شود. حال از آنجایی که طول عمر دستگاه‌‌های الکترونیکی از قبیل گوشی، تبلت و یا حتی لپتاپ، ارتباط مستقی‌می‌را باتری دارد، سال‌‌هاست این مشکل چالشی بزرگ برای محققان تبدیل شده است.

اما اخیرا و به لطف تلاش‌‌های محققان ژاپنی، به نظر ‌می‌رسد که این مشکل به زودی برطرف خواهد شد. به گزارش PCMAG، گروهی از محققان موسسه علوم و فناوری پیشرفته ژاپن (JAIST) موفق به کشف ماده جدیدی شده‌اند که به باتری کمک ‌می‌کند تا ظرفیت خود را برای مدت پنج سال و یا حتی بیشتر حفظ کند و کارایی خود را از دست ندهد.

این ماده که قرار است در ترمینال منفی باتری‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد، برخلاف ماده‌ای که این روزها در باتری‌‌های لیتیوم یونی استفاده ‌می‌شود، بعد از ۵۰۰ چرخه شارژ، افت کارایی و ظرفیت پیدا ن‌می‌کند و بعد از گذشت مدت زمانی کوتاه، ۳۵ درصد از ظرفیت شارژ خود را از دست ن‌می‌دهد.

پروفسور نوریوشی ماتسو‌می‌که رهبری این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشته، معتقد است که تولید باتری‌‌هایی با دوام و کارایی بالاتر ‌می‌تواند به تولید دستگاه‌‌های قابل اعتمادتری با امکان استفاده طولانی‌تر ختم شود.

  گوشی جدید شیائومی با لنز مایع

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان