• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • فضاپیمای «تیان‌ون-۱» چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

فضاپیمای «تیان‌ون-۱» چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت

«سازمان فضایی چین» تزریق موفق فضاپیمای «تیان‌ون-۱» این کشور به مدار مریخ را تایید کرد. بدین ترتیب چین به ششمین کشوری تبدیل شد که با موفقیت به مدار مریخ می‌رسد.

در فاصله تنها ۲۴ ساعت پس از ورود مدارگرد «امید» امارات به مدار مریخ، فضاپیمای تیان‌ون-۱ چین هم در مدار این سیاره قرار گرفت. این فضاپیما پس از طی مسافت ۲۹۴ میلیون کیلومتری با کاهش تدریجی سرعت به سیاره سرخ نزدیک شده و ۱۵ دقیقه پس از روشن شدن موتور کنترلی در مدار قرار گرفت.

باندل ۵ تنی تیان‌ون-۱ بر خلاف نمونه اماراتی تنها یک مدارگرد نیست بلکه شامل سطح نشین و مریخ نورد هم می‌شود. فاصله مدار این ماژول از سطح مریخ ۳۹۹ کیلومتر است و چند ماه آینده را در همین ارتفاع سرگرم نقشه برداری از منطقه «اتوپیا پلنتیا» خواهد بود که قرار است در آن فرود آید.

در ماه می (حدود ۳ ماه دیگر) سطح نشین و مریخ نورد از فضاپیما جدا شده و در این ناحیه که گمان می‌رود زیر سطح آن انبوهی یخ قرار داشته باشد، فرود خواهند آمد. در صورت موفقیت این پروسه چین پس از آمریکا به دومین کشوری تبدیل می‌شود که کاوشگر خود را با موفقیت روی مریخ فرود آورده و به کار گرفته است. این منطقه ۱۸۴۶ کیلومتر با مکان فرود کاوشگر استقامت ناسا فاصله دارد.

هدف چین از ارسال تیان‌ون-۱ به مریخ بررسی چگونگی توزیع یخ‌های زیر سطحی برای درک ساختار زمین شناسی این سیاره است. سطح‌نورد نیز با ابزارهای خود این یخ‌ها را تحلیل کرده و امکان استفاده از آن به عنوان منبعی بالقوه برای ماموریت‌های طولانی مدت فضانوردان در این سیاره را بررسی می‌کند.

  تاثیر رژیم غذایی گیاهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

ورود موفق این فضاپیما به مدار مریخ در حالی که روی می‌‌دهد که در آذر ماه نیز کاوشگر «چانگ ای ۵» این کشور پس از نزدیک به نیم قرن توانست نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را جمع‌آوری کرده و با خود به زمین بیاورد. این کشور قصد دارد فعالیت‌های خود در حوزه فضایی را افزایش دهد که شامل توسعه و راه‌اندازی یک پلتفرم تحقیقاتی مداری یا ایستگاه فضایی در مدار زمین تا سال ۲۰۲۲ می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان