• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • فرمان احتمالی ترامپ برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران

فرمان احتمالی ترامپ برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از صدور فرمان اجرایی ترامپ در ارتباط با نقض تحریم تسلیحاتی ایران خبر داد. این فرمان که در روزهای آینده صادر می‌شود به آمریکا امکان می‌دهد نقض‌کنندگان این تحریم‌ها را مجازات کند.

خبرگزاری رویترز بامداد جمعه ۲۸ شهریور (۱۸ سپتامبر) در یک گزارش اختصاصی، به نقل از چهار منبع مطلع که نامشان فاش نشده، گزارش داد دونالد ترامپ در صدد امضای یک فرمان اجرایی برای مجازات کسانی است که تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را نقض کنند.

این منابع روز پنج‌شنبه گفته‌اند انتظار می‌رود این فرمان در روزهای آینده صادر شود و مطابق آن رئیس جمهوری آمریکا امکان خواهد داشت برای مجازات ناقضان تحریم تسلیجاتی ایران، مانع دسترسی آنها به بازارهای ایالات متحده شود.

به گزارش رویترز دفتر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و کاخ سفید تا کنون به اظهارات این منابع واکنشی نشان ناده‌اند.

ایستادگی مقابل پایان تحریم تسلیحاتی ایران

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که ناظر بر توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ است، تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی پس از یک دوره پنج‌ساله لغو می‌شود. این مهلت ۱۷ اکتبر امسال (۲۷ مهر) فرامی‌رسد.

ایالات متحده با خاتمه یافتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران به شدت مخالف است و برای تمدید آن قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه کرد که رای نیاورد.

آمریکا گرچه اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای خارج شد و به مشارکت در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خاتمه داد، نزدیک به یک ماه پیش با طرح شکایتی به شورای امنیت ایران را به نقض برجام متهم کرد و خواستار به جریان افتادن سازوکار حل اختلاف، موسوم به مکانیسم ماشه شد.

  UN chief raised plight of Uighurs with China’s president

طرف‌های باقیمانده در برجام معتقدند آمریکا پس از خروج از توافق امکان فعال کردن این مکانیسم را ندارد اما ایالات متحده بر حق خود در این زمینه به عنوان یکی از امضاءکنندگان برجام تاکید می‌کند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مهلت ۳۰ روزه فعال شدن مکانیسم ماشه ساعت هشت شنبه‌شب ۱۹ سپتامبر به وقت واشنگتن (بامداد یک‌شنبه به وقت تهران) خاتمه می‌یابد و تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دوباره اعمال می‌شوند.

با توجه به مقاومت چین، روسیه و سه کشور اروپایی طرف توافق در برابر برنامه آمریکا، واشنگتن قصد دارد از طریق تهدید کشورها به تحریم مانع هرگونه داد و ستد تسلیحاتی با جمهوری اسلامی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان